Soběhrdy
3. neděle po velikonocích (Jubilate)
3. 5. 2009
Petr Turecký
Introit
Psalm 33:9 Co on řekl, to se stalo, jak přikázal, tak vše stojí.
Psalm 107:20 seslal slovo své a uzdravil je, zachránil je z jámy.
První čtení
Genesis 9: 8 - 16
Druhé čtení
Matouš 8:5 - 13
Kázání
J a římský voják – centurio.
Římský voják úpěnlivě prosí J při jeho příchodu do města Kafarnaum. Jeho sluhovi se něco zlého stalo, leží ochrnutý v domě onoho vojáka a velmi trpí.
J odpověděl: já přijdu a uzdravím ho.
Tato věta není samozřejmá. Voják nebyl Žid. K pohanům Židé nevstupovali. Nejenom to. Byl to voják okupační armády.
Tento centurion, setník, ví ještě něco víc.
„Pane, nejsem hoden, abys vstoupil pod mou střechu; ale řekni jen slovo, a můj sluha bude uzdraven. Vždyť i já podléhám rozkazům a vojákům rozkazuji; řeknu-li některému ,jdi‘, pak jde; jinému ,pojď sem‘, pak přijde; a svému otroku ,udělej to‘, pak to udělá.“
Centurio uvažuje: „Já jsem podřízený římského císaře, a mám zase vlastní podřízené. Jednomu řeknu ,jdi‘, a on jde, a jinému zase ,pojď sem‘, a on přijde.
V mé osobě poslouchají římského císaře, který mi tu moc dal. To on mluví mými ústy. A tím chci říct: proč by ses ke mně obtěžoval? Není třeba.
Stačí, když řekneš jediné slovo ve jménu Boha, který tě zmocnil, a můj sluha bude uzdraven. Když ty přikážeš démonům, aby odešli, co jiného jim zbývá?“
Když to Ježíš uslyšel, podivil se, a řekl těm, kdo ho následovali: „Amen, amen, pravím vám, tak velikou víru jsem v Izraeli nenalezl u nikoho. Pravím vám, že mnozí od východu i západu přijdou a budou stolovat s Abrahamem, Izákem a Jákobem v království nebeském.“
To je starý sen Izraele: na konci časů Bůh uspořádá na svaté hoře hostinu pro všechny, kdo mu patří. Abraham, Izák, Jákob. Židé přicházejí zblízka i zdaleka, odevšad z míst svého rozptýlení do Jeruzaléma, ze všech rozptýlených kmenů Izraele. Ale nejen to. Mnohá místa SZ mluví otevřeněji.
Genesis 22:18 a ve tvém potomstvu dojdou požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého hlasu." Malachi 1:11 Od východu slunce až na západ bude mé jméno veliké mezi pronárody. Na každém místě budou přinášet mému jménu kadidlo a čistý obětní dar. Zajisté bude mé jméno veliké mezi pronárody, praví Hospodin zástupů.
J lidem připomíná: jsou tu i gójové, pohané, sjednocení s Izraelem a s Bohem Izraele, na nebeské hostině, když padly všechny přehrady mezi lidmi, rasami i národy.
Pravověrní neradi slyší tyto myšlenky. Vždyť to znamená, že spása je otevřena i těm, kteří by na ni podle lidských představ neměli mít právo. Mnozí Izraelci se chovali jako typičtí sektáři. Spaseni budeme jenom my, ti ostatní zůstanou venku. J to obrací na hlavu, když říká:
„Ale synové království budou vyvrženi ven do tmy; tam bude pláč a skřípění zubů.“
Synové království, to jsou židé, s nimiž se křesťanská církev v jeho době potýkala. Ti lidé nechtěli přijmout, že důvěra v Boha se může vyskytovat i mezi pohany. Křesťané byli v postavení slabšího a tak chápali pohanství mnohem tolerantněji, liberálněji, než v dobách, kdy sama církev měla moc.
Jak ale víme z dějin, útlak křesťanům vždy prospíval. A tak nám Mt v tomto příběhu připomíná: může snad něčí víra být větší, než ta, kterou projevil římský setník? Kdo není schopen vidět takovéhle světlo, zůstává v temnotě, která – podle Matoušova názoru – nakonec potrvá věčně.
J řekl: Jak jsi uvěřil, tak se ti staň. Víra tvá tě uzdravuje. Víra tě proměňuje.
Víra – to není opakování nějaké magické formule, víra je způsob myšlení a vztahování se k druhým lidem. A tento způsob myšlení není uzavřen jenom židovským světem. Bůh tu je pro všechny.
J zvedl ze židle všechny pravověrné, kteří si mysleli, že spásu mají zajištěnou ve své kastě.
Evangelista Mt byl naplněn J-ovým duchem svobody, když nám tím dnešním příběhem zvěstuje, že ne ten, kdo vyznává „Ježíš je Pán" (R 10,9) přináší samo o sobě spásu, nýbrž „ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích" (Mt 7,21).
J nepřišel proto, aby lidem řekl, že spásy dojdou jedině Křesťané, ale aby lidem přinesl Boha. V tomto a mnoha dalších příbězích J ukazuje, že dar víry je svobodný dar Hospodinův a není ohraničen vyznáními a příslušností k nějaké lidské škatulce. To je osvobodivé.
Ještě jinak: J vystupuje proti běžnému lidskému kastovnímu myšlení a říká: tma, to nejsou pohané, tma – to je nelidský způsob jednání. Tma, to je svět, který přijímá násilí, nespravedlnost, bezpráví. Světlo, to je BK, o kterém svědčím, které už tady na zemi klíčí.
Křesťan tak není ten, kdo se snaží prosadit, aby všichni vyznávali, že Kristus je pán, ale ten, kdo se snaží prosadit BK v tomto světě.
J-ovo svědectví o Bohu je nadnáboženské.
Je ironií dějin, lidského selhávání, že právě tento duch Ježíšův , duch svobody, byl nejenom křesťany mnohokrát pošlapán.
Co tedy z toho plyne pro nás, křesťany? Z hlediska tohoto osvobodivého J-ova slova, máme být znamením spásy a ne její překážkou. Skutečná víra nás osvobozuje, abychom přinášeli mezi lidi opravdovou radost a posilu ze spolubytí s Bohem – s Kristem.
J-ovo osvobození má různé důsledky. Jeden spočívá v tom, že se budu učit vzdávat posuzování druhého podle jeho příslušnosti – finanční, zdravotní, náboženské.
A je tu taky důsledek pro duchovní cestu: že se budu z J-ova zákona učit hledat víru, vždyť J sám víru u lidí hledal. Proč by jinak řekl větu:
Amen, amen, pravím vám, tak velikou víru jsem v Izraeli nenalezl u nikoho.
Hledat víru – u sebe, u druhých, prostě v tomto světě. Jiný svět nemáme.
„Jdi,“ pravil Ježíš k setníkovi v Kafarnaum.
A on šel.
Šel za svým uzdraveným sluhou.
Prosím
povstaňme k modlitbě, přečtu verš s žalmu 27
Náš pane, ty sám nás učíš následování.
Chceme tě následovat. Už žalmista vyslovil:
8 Mé srdce si opakuje tvoji výzvu: "Hledejte mou tvář." Hospodine, tvář tvou hledám.
Prosíme
Pane, abychom vyzbrojeni J-ovým slovem, hledali tvou tvář a umenšili
sami sebe, své představy a soudy o druhých lidech,
abychom hledali víru v tomto světě, tvůj dar,
který přesahuje všechny lidské hranice
Amen.
Poslání
Izajáš 40:31 Ale ti, kdo skládají naději v Hospodina, nabývají nové síly; vznášejí se jak orlové, běží bez únavy, jdou bez umdlení.