Introit
Žalmy 119:129 Tvá svědectví jsou divuplná, proto je
má duše zachovává.130 Kam tvá slova proniknou, tam vzchází světlo, nezkušení
nabývají rozumnosti.131 Dychtivě otvírám ústa, toužím po tvých přikázáních.132
Shlédni na mne, smiluj se nade mnou podle toho, jak soudíváš ty, kdo
milují tvé jméno.133 Upevni mé kroky tím, cos řekl, dej, ať žádná ničemnost
mě neovládne.
První čtení
Genesis 6:5 I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila
zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý.
6 Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se
ve svém srdci.
7 Řekl: "Člověka, kterého jsem stvořil, smetu
z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že
jsem je učinil."
8 Ale Noe našel u Hospodina milost.
Genesis 6:12 Bůh pohleděl na zemi; byla zcela zkažená,
protože všechno tvorstvo pokazilo na zemi svou cestu.
13 I řekl Bůh Noemu: "Rozhodl jsem se
skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i
se zemí.
14 Udělej si archu z goferového dřeva. V arše uděláš
komůrky a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou.
Druhé čtení
Mt 7,13n
Kázání
Jaký je rozdíl mezi úzkou a širokou cestou? Jak chápeme
tento rozdíl v běžném životě?
Široká cesta vede vždy k důležitému cíli.
Úzká, méně významná, nás může zavést kdoví kam a kdoví,
kdo ji vyšlapal.
Široká brána je hlavním vstupem a nejlepší cestou do
centra. Malá branka může vést i do vykřičené čtvrti nebo někam mimo střed, do
odlehlých končin. To je nebezpečné.
Široká cesta a hlavní brána je bezpečná. Jde tu více lidí,
je tedy více na očích, je pod dohledem. Úzká cesta a malá branka nachystá člověku
leda tak nepříjemná překvapení.
Tu širokou cestu navíc budovalo více lidí, tedy určitě více
hlav, více rozumu. Tato cesta tedy musí být jistější, když tu jde tolik lidí.
A J to staví celé na hlavu. Právě ta stezka, po které jde
jen hrstka lidí, na níž můžeme potkat různé nepříjemnosti, úskalí, nebezpečí –
je právě tou cestou správnou.
Jistota velké cesty je klamná.
Těsná brána, prostorná brána. Široká cesta, která vede do
záhuby. Vnímám tato slova eticky, ne mysticky. Eticky – to znamená – podle způsobu,
jak se člověk chová k druhým lidem. Podle způsobu, jak člověk jedná -
k sobě, k druhému člověku, ke světu.
Ne mysticky. Mysticky by to znamenalo hledat za tímto výrokem
skryté symboly nebo tajemnou cestu, po které se člověk musí vydat a kterou bude
těžko hledat. Výsledkem bude, že možná ztratí drahocenný čas.
Tta těsná brána znamená právě to, že je třeba vyjít hned,
že není čas na výmluvy. Není možná čas na rozjímání.
Nedávno jsme si připomněli příběh o milosrdném samařanu.
On jediný se stal bližním člověku, kterého zbili zločinci. Ti ostatní, kteří šli
kolem, neměli chuť se tím zbitým člověkem zabývat. Dalo by jim to totiž práci.
Je přeci jednodušší jít dál a nešpinit si ruce.
Snadnější, méně namáhavé – je jít dál. Jít širší cestou.
Ta užší cesta je nepříjemná, musím totiž odložit to, co jsem měl v plánu.
Možná nestihnu zalít zahradu, možná nestihnu dojít do obchodu, než zavřou, možná
nestihnu uvařit, až se vrátí rodina. Možná se neudržím na výnosném místě. Možná
budu muset obětovat ze své představy o budoucnosti. Atd....
Člověk si vytváří spousty představ v každodenním životě
pro to, co má zrovna dělat. Teď udělám toto, po tom bude následovat ono. Večer
dokončím tamto. Jsme tak zvyklí. Ale nejsou ty všechny plány a předpoklady
nakonec výmluvy k tomu, abychom nemuseli dělat, to co je podstatné? Představy
nás dokážou svázat.
Když vstoupí nečekanost života, jsme rozhození, raději děláme
že nevidíme, abychom si nerozhodili vnitřní řád.
V tomto smyslu myslím, že musíme být obezřetní, tak jak to radí J (Matouš 10:16
Hle, já vás posílám jako ovce mezi vlky; buďte tedy obezřetní jako
hadi a bezelstní jako holubice.). Být obezřetný k sobě samému, abych
se nachytal, když budu chtít jít širokou cestou. Širokou cestou znamená:
cestou, kdy nemusím myslet na Boží přikázání. Kdy nemusím myslet na člověka.
Kdy upřednostním zájem svého srdce.
Tak můžeme J-ovu radu a příkaz chápat naprosto jednoduše.
Jít úzkou cestu může v člověku vyvolávat tíseň. J neříká,
že tato úzká cesta znamená cestu kratší nebo bez zkoušek, vichřic. Je to přesně
naopak. Úzká cesta je cesta, na níž můžeme právě potkat tíseň, soužení, pronásledování.
Proto také všichni, kteří trpí, kteří jsou v soužení, kteří jsou pronásledovaní,
mohou být ujištěni, že různá příkoří nemusí vést ke smrti. K duchovní
smrti. J věří, že cesta vedoucí k životu je také cesta vedoucí k vítězství.
Málokdo však má odvahu jít tísnivou, úzkou cestou. Jen málokdo
ji nalezne. Ne možná proto, že by ji nikdy nespatřil, ale proto, že dobrovolně
jde jinudy.
J neříká, že jen málokteří po ní dokážou jít. Tato cesta
je možná a otevřená možnost pro všechny. To je dobrá zpráva. Cesta
k životu je tu pro všechny.
Pro každého z nás.
Nemůžeme si říct, tam může jen někdo, kdo je nějak zvlášť
obdarovaný. Ta úzká cesta může být také darem.
Někdo říká: závidím těm, kteří dostali darem víru. Já víru
nemám, nedostal jsem ji darem.
Co když ale cesta víry, úzká cesta je tu pro každého a záleží
jen na nás, jestli po ní vykročíme? Cesta víry je přece cesta k životu věčnému,
k BK, k životu. K životu s velkým Ž.
Není to cesta k představě, jak vypadá pobožný život.
Tato úzká cesta víry se může stát cestou každého z nás.
Možnost úzké cesty. Cesty jako nabídnutí svého života Bohu, JK. Tedy cesta, jejímž
smyslem je bytí pro druhé.
Každý může vykročit, nemusí se vymlouvat, že mu něco
k tomu vykročení chybí. To je osvobodivé. Už nemusím čekat, až mi někdo něco
dá. Už jsme dostali.
V minulém týdnu jsme s některými mladými lidmi
od nás ze sboru mohli vyslechnout mnoho příběhů osobní statečnosti, odvahy. Měli
jsme možnost hovořit ještě s žijícími lidmi, kteří přežili hrůzy koncentračního
tábora ve Flossenbürgu.
Jsou to příběhy víry.
Pan Volf, jeden z přeživších, vyprávěl příběhy drobné
vzájemné pomoci, která se v mimořádných podmínkách ukázala ve vší
velikosti a síle. V naší každodennosti drobná pomoc nepůsobí tak mocně,
jako v podmínkách koncentračního tábora. Není tak přesvědčivá. Tam každý úkon,
který člověk udělal nad rámec, mohl mít fatální důsledky. Stačilo jediné slovo
a život byl zachráněn. Jeden z mnoha příběhů:
Pan Volf dostal za nějakou mimořádnou službu kousek
chleba navíc. Věděl, že ho nemůže sníst všechen, protože by nezvládl najednou příliš
velkou porci. Poblíž byl jeden ruský vězeň, který sledoval ten kousek chleba a
pana Volfa, co s ním udělá. A místo, aby pan Volf hledal možnost, jak
chleba ukrýt nebo nějak zašít na později, dal mu jej.
Za několik měsíců se pan Volf ocitl na pochodu smrti. Byl
naprosto vyčerpaný. Posouval se neustále dozadu pochodující řady. Věděl, že
poslední řady zpomalují pochod a proto jsou lidé na konci stříleni. Byl smířen
se smrtí. V tom jej spatřil onen rus, kterému dal kdysi chleba. Poznal,
v jaké je situaci, a spolu s dalšími kamarády jej protlačil mnoha řadami
dopředu. Zachránil mu život. Než se dostal opět dozadu, přišla americká armáda.
Podobných příběhů jsme slyšeli mnoho.
A bylo mi, jako bych slyšel evangelium.
Slyšeli jsme příběhy lidí, kteří prošli úzkou cestou a
branou a dosvědčili, že tato cesta vede k životu.
Cesta, která se může zdát zpočátku těžší, nakonec vede
k životu. Křesťan je ten, kdo si volí tu těžší cestu. Tak jako volil JK. Vždy,
když jdeme tou těžší cestou, můžeme myslet na to, že tak jdeme po boku JK. Toto
uvědomění je už vlastně i tou mystickou rovinou.
Těsná je brána a úzká cesta,
která vede k životu.
Pane, prosíme, ukazuj nám cestu života,
a dej sílu, abychom po ní šli s odvahou,
abychom byli obezřetní.
Amen.
Poslání
Přísloví 16:25 Někdy se člověku zdá cesta přímá,
ale nakonec přivede k smrti.
Přísloví 4:26 Sleduj stopy svých nohou, všechny tvé
cesty ať jsou pevné.
27 Napravo ani nalevo se neuchyluj, odvrať od zlého
svou nohu.