Introit
Žalmy 103:8 Hospodin je slitovný a milostivý, shovívavý,
nejvýš milosrdný;
9 nepovede pořád spory, nebude se hněvat věčně.
10 Nenakládá s námi podle našich hříchů, neodplácí
nám dle našich nepravostí.
První čtení
Lukáš 1:46 -
55
Druhé čtení
BKR Psalm
103:1 Davidův. Dobrořeč duše má Hospodinu, a všecky vnitřnosti
mé jménu svatému jeho.
2 Dobrořeč
duše má Hospodinu, a nezapomínej se na všecka dobrodiní jeho,
3
Kterýž odpouští tobě všecky nepravosti, kterýž uzdravuje všecky nemoci
tvé,
4
Kterýž vysvobozuje od zahynutí život tvůj, kterýž tě korunuje
milosrdenstvím a mnohým slitováním,
5
Kterýž nasycuje dobrými věcmi ústa tvá, tak že se obnovuje jako orlice
mladost tvá.
15 Dnové člověka jsou jako tráva, a jako
květ polní, tak kvete.
16 Jakž vítr na něj povane, anť ho není, aniž ho již více pozná místo jeho.
17
Milosrdenství pak Hospodinovo od věků až na věky nad těmi, kteříž se ho bojí, a
spravedlnost jeho nad syny synů,
Kázání
Celý život vedeme vnitřní rozhovor se svou duší. Dnes
bychom ten vnitřní rozhovor možná nenazvali rozhovorem s duší, ale se svým
já. Vedeme ten rozhovor neustále. Jaký je? Co si říkáme? Spoléháme na to, že nás
nikdo neslyší?
Má smysl uvažovat o kvalitě tohoto vnitřního rozhovoru?
Odpovědět mohu pouze za sebe, protože neznám váš vnitřní
rozhovor. Bádal jsem po tom v různých knihách, nejenom v Bibli a uvěřil
jsem, že vnitřní rozhovor má na celého člověka velký vliv. Vnitřní rozhovor
nejenom odráží stav duše, ale také duši – nebo srdce - zpětně ovlivňuje. Tvoří
s duší jakousi spojitou nádobu.
Bohužel v naší společnosti se moc nevěří na to, že
bychom mohli nějak ovlivnit to, co si povídáme s vlastní duší. Všechna náboženství
ale na tuto oblast člověka pamatují a dokonce učí jak pracovat s tímto
vnitřním rozhovorem. Nepěstěný vnitřní rozhovor může zejm. v krizových
situacích člověka velmi ztížit náš psychický stav. Ale může ho také pomalu a
neznatelně celý život trávit.
Primitivně řečeno – bude-li můj vnitřní rozhovor se točit
jenom kolem sebeuspokojování, ve chvílich ztráty přispěje
k ještě větší depresi ze ztráty. Bude-li se točit jen kolem vysněného štěstí
v budoucnosti – bude-li budoucnost vypadat jinak, než jsem si vysnil,
zhroutím se.
Naopak: budu-li se starat o stav svého vnitřního
rozhovoru, budu mít jednou v dobách zkoušek, více síly obstát.
Vnitřní rozhovor může být zlý, špatný, může také ale být
nudný nebo hloupý. Problém je, že většinu toho vnitřního rozhovoru vedeme téměř
nevědomky. Za dlouhá léta vnitřního rozhovoru, který sami se sebou vedeme, jsme
si nevědomky vypěstovali zvyk. Zvyk znamená, že stále dokola omíláme určitá témata
nám blízká a náš duchovní život tak vlastně strádá.
Proto velcí učitelé modlitby velice dávali pozor na to,
jaký dialog vedeme.
Podstatou vnitřního rozhovoru většiny normálních lidí, je
utápění se v minulosti nebo budoucnosti. Soustřeďujeme se tedy většinou na
to, co není – buď co už bylo – nebo co ještě není. Ale není to teď. A stáváme
se podobni tomu svému rozhovoru. Nejsme nikým, stále nám cosi chybí. Jsme
neuspokojeni. A to je vynikající duchovní stav pro naši milou konzumní společnost.
Ta nám totiž umožní rychle toto prázdno uvnitř sebe zaplnit.
A tak jsme v koloběhu. A jelikož jsme přesvědčováni,
že s vnitřním dialogem přece nejde nic dělat, ten běží sám, máme pocit, že
ani se základním rozpoložením naší bytosti nemůžeme nic dělat.
Ale žalmista jako učitel modlitby říká zvláštní věc. On
si totiž sám sobě – své vlastní duši - přikazuje. Hned dvakrát.
Dobrořeč duše má Hospodinu, a všecky vnitřnosti mé jménu
svatému jeho. 2 Dobrořeč duše má Hospodinu, a nezapomínej se na všecka
dobrodiní jeho
I kdybychom si nic jiného nevzali z tohoto žalmu,
pak poznání, že duše, ba celé tělo může Hospodinu dobrořečit, děkovat – je velká
věc.
S naší prázdnotou hloubenou neustále se opakujícím
vnitřním rozhovorem, který bloudí v minulosti, nebo budoucnosti, můžeme
něco dělat. Můžeme ji odstranit. Můžeme se ji pokusit zdolat. Nebude to
jednoduché, nebude se to dařit stále. Budeme selhávat, protože se nechceme vzdát
našeho rozhovoru – jako se v podobenství - nechtěl bohatý mladík vzdát pro
BK svého majetku.
Ale žalmista ví, že se nemusíme smířit s naší vlastní
prázdnotou, že nejsme odkázáni jenom na vlastní nedokonalost. Můžeme dělat něco
velmi užitečného. Něco, co možná vypadá jako bláznovství: celou bytostí dobrořečit
Hospodinu.
Když totiž dobrořečíme Hospodinu, - pokud by se nám to
povedlo vrýt do toho vnitřního monologu – pak jsme blízko BK.
Dobrořečit Bohu se můžeme učit celý život. Je to něco, co
nejde samo od sebe, automaticky.
Nezapomínej na
žádné jeho dobrodiní pokračuje žalmista. Věří, že je
dobré připomínat si Hospodinova dobrodiní. Nemusíš se utápět v minulosti a
zabíjet tak přítomnost. Hospodin je totiž ten, který odpouští, který uzdravuje
všecky nemoci tvé. Nemusíš se věnovat vysilujícímu přemítání o křivdách a
nepravostech. Jsou lidé, kteří neustále znovu a znovu přemýšlejí, kdo a jak jim
ublížil a znovu a stále jsou ublížení činy svých bližních. A jsou také lidé,
kteří si stále znovu připomínají vlastní provinění a průšvihy, jakože každý
jich za život máme dost.
Ale tento způsob přemítání v minulosti nevede člověka
k Bohu. K Bohu vede podle žalmisty, když nezapomínám na Hospodinovo
dobrodiní, když Bohu dobrořečím v každém čase. Protože Hospodin odpouští,
uzdravuje, vysvobozuje – a dokonce korunuje milosrdenstvím a mnohým
slitováním.
Už se tím netrap má duše, pohleď na velikost a dobrotu
Hospodinovu. Netrap se tou minulostí natolik, vždyť potom budeš mít ze života
peklo. A tvůj pán není ďábel, ale Bůh.
Nevzpomínej na nemoci, vzpomínej na uzdravení. Vzpomínej
na to, že jsou kolem tebe lidé, kteří tě mají rádi, kteří tě potřebují, důvěřují
ti. Možná jsi už byl jednou nohou v hrobě, ale Bůh byl na tvé straně. Tvůj
život se dosud nezhroutil. Dobrořeč za to Hospodinu. Když dobrořečíš Hospodinu,
jsi blíže BK, máš cit pro ty podstatné věci, můžeš mnohem víc pro druhé udělat.
Žalmista sám sebe nevidí jako nějakého hrdinu, ví, že i
v jeho životě bylo mnoho selhání, pochybení. Nemá to ale uvíznout
v paměti natrvalo. Nemá to vést k trvalé depresi. Natrvalo má
v paměti uvíznout rozpomenutí se na Boží záchranu. To si připomínej. Připomínej
si má duše, že Bůh poslal toho, kdo vzal naše nemoci na sebe, kdo položil svůj život
jako vykoupení za mnohé. Na JK hleď má duše, když se chceš utápět v tom,
co není – nebo v tom, co nebude.
On tě věnčí svým milosrdenstvím a mnohým slitováním.
To všechno je dar. Je to vyznamenání, které jsme od Hospodina obdrželi. Má duše,
můžeš být šťastná za tak veliký dar, vždyť sám vládce všech světů tě ověnčil,
korunoval. Má duše, nemusíš se utápět v tom, co není, protože stojíš za
to, aby tě ověnčil Hospodin. Modlí se žalmista. Naše hodnota se neměří tím, co
jsme v životě vykonali nebo zanedbali. Dobrořeč duše má Hospodinu, že jsi
mne ověnčil milosrdenstvím a slitováním.
Žalmista ví, že lidský život je pomíjivý. Jako tráva,
jako květ polní. Ale vedle konečnosti a pomíjivosti našeho života je věčné
Hospodinovo milosrdenství. A toto milosrdenství nekončí naší smrtí, ale naší
smrt přesahuje. I zato chce žalmista děkovat. Naší smrtí Hospodinovo
milosrdenství nekončí. Náš výhled může tak sahat dál. Smrt nemá poslední slovo.
Hospodinovo milosrdenství nekončí. Každé nové ráno je nové
toto milosrdenství, každý den se s ním můžeme setkat poprvé. Můžeme být
unavení z našich věčných nudných monologů.
Ale můžeme každý den dychtivě očekávat, co Hospodinovo
milosrdenství přinese. Budu-li každý den, každou chvíli dobrořečit Hospodinu za
jeho vysvobození, za jeho milosrdenství, které mi daroval, můžu nabýt síly - mé
mládí se může obnovit jako mládí orla. Dobrořečením Hospodinu může můj duch nabýt
nové síly a radosti ze všech darů. A co víc, já sám pak můžu obdarovávat i druhé.
Připomínat jim svým životem BK.
Prosíme
Pane
Nedovol
našim nočním můrám a nemocem a bolestem, starostem
hříchu
a stroskotávání, aby nás zaslepily, aby zamlžily paměť
na Tvá dobrodiní.
Prosíme,
ať dokážeme každého jitra, i kdyby to mělo být jitro poslední,
dobrořečit
Tobě, tvému svatému jménu.
Amen.
Poslání
Colossians
3:16 Nechť ve vás přebývá slovo Kristovo v celém svém bohatství:
se vší moudrostí se navzájem učte a napomínejte a s vděčností v srdci oslavujte
Boha žalmy, chválami a zpěvem, jak vám dává Duch.