Introit
Psalm 113:7 Nuzného
pozvedá z prachu, z kalu vytahuje ubožáka
8 a pak ho posadí
vedle knížat, vedle knížat svého
lidu.
První čtení
Gn 25, 21-34
Druhé čtení
Lk 14, 15-24
Kázání
Když se zamyslím nad tímto podobenstvím, tak první co mne
napadne, že je jaksi bezvýchodné. Člověk nechce na hostinu, Pán se rozzlobí a
nutí přivést ty, kteří nikam nechtějí. Představuji si taky tragické nepochopení
tohoto podobenství: křižáky, jak nutí neobrácené muslimy, aby přijali křesťanství
– ve jménu tohoto podobenství, tohoto příkazu. (Dočetl jsem se, že se opravdu
se takto zneužívalo tohoto podobenství).
Anebo humorněji: představuji si, jak vběhnou faráři a
senioři a biskupové a popové na fotbalový stadion a nutí všechny hráče a fanoušky
a sponzory, aby zanechali té bezduché honičky a šli na hostinu s Pánem
Bohem.
Možná takto opravdu křesťanští misionáři chodili mezi nevěřící
a zvali je – ne k hostině, ale k členství v církvi. Možná i trošku
vyhrožovali.
Ale: J nezve k členství v nějaké organizaci,
ale zve k obnovení vztahu s Hospodinem.
Tomu dnešnímu čtení předcházela pasáž o uzdravení
v sobotu. J uzdravil člověka stiženého vodnatelností, když byl pozván na
hostinu k jednomu z předních farizeů. Tomu přednímu farizeji –
hostiteli - poradil: Lukáš 14:12 "Dáváš-li oběd nebo večeři,
nezvi své přátele ani své bratry ani příbuzné ani bohaté sousedy, poněvadž oni
by tě také pozvali a tak by se ti dostalo odplaty. 13 Ale dáváš-li
hostinu, pozvi chudé, zmrzačené, chromé a slepé. 14 Blaze tobě, neboť
nemají, čím ti odplatit; ale bude ti odplaceno při vzkříšení spravedlivých."
Jakoby jinými slovy řekl: jednej stejně pošetile a nevýhodně,
jako jedná Hospodin. Ten také zve všechny, kteří z běžného pohledu nejsou
hodni pozvání.
Chudé – ty, kteří si to nemají čím zaplatit. Kteří nemají
co nabídnout.
Zmrzačené – kteří si zpackali život (a packají ho i druhým).
Kteří mají všelijak pochroumanou minulost nebo budoucnost nebo reputaci.
Chromé – kteří by sami do BK nedošli.
Slepé – kteří k BK přišli jak slepí k houslím.
Čili – není to jen sorta těch opravdu fyzicky zmrzačených,
nedokonalých – ale vlastně nás všech. Před Hospodinem jsme v této pozici všichni.
Jjednomu
hostu se to Ježíšovo povídání moc líbilo a řekl: "Blaze tomu, kdo bude
jíst chléb v království Božím."
Jenomže takhle to je příliš jednoduché. J k tomu řekne
podobenství, které zas tak veselé a pozitivní není. Ví ten host vůbec, co říká?
Dobře, blaze tomu, ale kdo bude ten blahoslavený? Ten Makarios?
Kdo vlastně touží být blahoslavený? Kdo je vlastně ten první a poslední pozvaný?
Církev si vždy myslela, že my jsme ti poslední, ti, kteří
jsou v Božích očích na tom nejlépe. Ale je opravdu jisté, že ti, kteří
chodí každou neděli do kostela – křesťané - jsou ti pozvaní v tom posledním
plánu? Církev se tak po staletí nabubřele chovala a dávala
to také židům náležitě poznat. Vy jste království odmítli, tak jsme na řadě my!
Vezměme to ale do důsledku: kdybychom si chtěli nabubřele myslet, že jsme my měli být ti poslední (ti lepší) – kteří
k hostině přijdou jako slepí k houslím, znamenalo by to pak, že se
s námi na začátku vůbec nepočítalo. Že jsme nebyli ti pozvaní. A to není
pravda a není to ani moc lichotivé.
To podobenství nemíří proti Židům, ale proti oficiální církvi
jako takové – tak jako celý Ježíšův zápas. Jše
nepopravili obecně Židé jako etnikum, ale církev – vysocí hodnostáři náboženství,
kteří jeho vystoupení chtěli ze zištných důvodů považovat za rouhání.
A tak se musíme tváří v tvář hrůzám vůči židům i jiným,
které křesťanství spáchalo za staletí existence, ptát znovu: kdo jsou ti první
pozvaní? Nejsou to náhodou věřící obecně? Nejsme to my, kteří každou neděli zbožně
rozvažujeme o tom, jak se na to BK těšíme, a modlíme se každý den v modlitbě
Páně: Přijď tvé království! – ale, kdyby najednou mělo přijít, co si počneme?
Pomysleli jsme na to někdy?
Hospodin je tu líčen jako hostitel, který se bez ohledu
na naše zásluhy nebo představy rozhodl udělat hostinu.
A vážení pozvaní hosté odmítají. Věřící, kteří jej uctívají,
a kteří vlastně chodí do kostela, protože si o tom BK vyprávějí a vědí o tom, že
jsou pozvaní.
I já si dovedu představit tisíc věcí, kvůli kterým bych
raději zůstal doma, než šel na hostinu. Raději je tu nebudu vyjmenovávat. Záleží-li
to na mně, jsem ztracen.
A tak si tváří v tvář tomuto podobenství kladu otázku..
Kolik je věcí, které mne činí slepým vůči BK? Kolik věcí
si sám vyberu jako růžové nebo černé brýle, abych neviděl? Abych se příliš
nevydal. Kolik zbytečností denně zaměstnává mou mysl?
Na druhou stranu: tyto vyjmenované věci, které brání
lidem, aby přijali pozvání na hostinu přece nejsou zbytečné. Jde o živobytí. Pole je důležité, zvířata
jsou důležitá, manželství je správné a důležité. To všechno člověk potřebuje,
aby mohl žít na této zemi.
Všechny tyto věci si pořizujeme nebo do nich vstupujeme,
abychom přežili, obstáli, abychom si alespoň nějak zajistili budoucnost. Všichni
ti lidé, kteří se v tom podobenství vymlouvají, si vlastně zajišťovali
budoucnost.
Je nám to nakonec milejší než nějaká hostina. O té
hostině totiž mnoho nevíme. Lepší brabec
v hrsti než holub na střeše.
V knize přísloví stojí věta: Proverbs
1:20 Moudrost pronikavě volá na ulici, na náměstích vydává svůj hlas. 21
Volá na nároží plném hluku, pronáší své výroky u vchodů do městských bran
etc...
Boží moudrost, Boží duch, NZ-řečeno: BK je všude, stačí je chtít vidět.
A přesto platí, že není, kdo by tuto pravdu hledal (Jeremiah 5:1 "Proběhněte ulicemi Jeruzaléma, prohledejte jeho náměstí, jen
se dívejte a přesvědčte se,
zda najdete někoho, kdo uplatňuje
právo, kdo hledá pravdu, a já Jeruzalému odpustím.)
Neznamená ale také jít na hostinu – radovat se
z každé maličkosti? Nejme pozváni k tomu,
abychom se neutápěli ve svých starostech? Nepropadli zcela smrti svých zmatených
představ, tím, že se vzdám svého původního určení? Původní určení je společenství
s Bohem.
Hostitel na začátku podobenství zve na hostinu, informuje
o ní předem a pak přímo, až hostina začne, tak nechává poslat pro ty nejlepší
hosty – to jsou ti věřící, kteří už předem věděli o hostině. Ale oni se
v té chvíli začnou omlouvat.
Ukazuje se, že pozvaní hosté mají představu BK jako o něčem
depresivním, nějaké povinnosti, ze které se snaží vykroutit. Něčeho, co je příliš
nejisté, vzdálené, nebezpečné normálnímu životu. To je hluboká a pravdivá sonda
do duše věřícího člověka. Nejraději bych se nějak pojistil, chytil si brabčáka do hrsti, než holuba na střeše. Nebo orla vysoko
na nebesích.
BK se jeví jako příliš vzdálená a nejistá věc.
Jenže: Pán Ježíš nás učí, že to je přesně naopak. BK je přítomno
už tady a teď. Ale nejsme dostatečně svobodní, odhodlaní, nemáme dost energie,
abychom je viděli. Nebo je nechceme vidět.
Věřící se snaží z hostiny vykroutit, jakoby to byl
pohřeb, nebo nějaká nepříjemná povinnost – (jít do války) – a přitom podstatou
hostiny je to, že se ti pozvaní mají bavit.
Hostitel je ve velmi trapné situaci. Nachystal pro své
lidi báječnou hostinu a oni odmítnou přijít.
BK je v ulicích, křičí všude kolem nás a my děláme, že
jsou pro nás důležitější jiné věci. A tak se hostitel velmi rozhněvá – ale
proti všemu očekávání se rozhodne– že si hostinu
nehodlá překazit. Udělá ji za každou cenu. Za cenu, že ti původně pozvaní nepřijdou.
Najde si jiné.
Možná to co chce J říci tímto podobenstvím je: nebojte
se! Nenechte se ovládat strachem a malověrností. Hospodin se nakonec rozhodl i
bez vás, že hostinu uspořádá. Dostane se na ni každý, kdo chce.
Ale je tam taky veliký vykřičník: nepromarněte království
už tady na zemi, tady a teď, vše je nachystáno, vše je připraveno. Když se
soustředíte jenom na to hmotné, neokusíte z té hostiny nic.
Na druhou stranu: žádná mříž, žádný hřích nemůže nikomu
zabránit vejít na hostinu, na báječný bál. Amen.
Poslání
John
6:27 Neusilujte o pomíjející pokrm, ale o pokrm zůstávající
pro život věčný; ten vám dá Syn člověka, jemuž jeho
Otec, Bůh, vtiskl svou pečeť."