Introit
Žalmy 139:1 Hospodine, zkoumáš mě a znáš mě. 2 Víš
o mně, ať sedím nebo vstanu, zdálky je ti jasné, co chci dělat. 3 Sleduješ
mou stezku i místo, kde ležím, všechny moje cesty jsou ti známy. 4 Ještě
nemám slovo na jazyku, a ty, Hospodine, víš už všechno. 13 Tys to byl, kdo
utvořil mé ledví, v životě mé matky jsi mě utkal. 14 Tobě vzdávám chválu
za činy, jež budí bázeň: podivuhodně jsem utvořen, obdivuhodné jsou tvé skutky,
toho jsem si plně vědom. 23 Bože, zkoumej mě, ty znáš mé srdce, zkoušej mě,
ty znáš můj neklid, 24 hleď, zda jsem nesešel na cestu trápení, a po cestě
věčnosti mě veď!
První čtení
Job 22, 1-11
Druhé čtení
Lukáš 13:1 - 9
Kázání
Z letošní volby prezidenta jsem si odnesl dojem, že
boj o moc všemi možnými i v různé míře odpornými prostředky se tak nějak
začíná akceptovat. Minulá volba, kdy se handrkovalo s komunisty, aby jeden
z kandidátů urval místo na hradě, ještě přinesla rozhořčení.
Mám pocit, že rozhořčení vystřídala letos už jen jakási
pachuť a zvyk. Ano, už to známe, už jsme zvyklí, v boji o posty se přece
mohou využívat jakékoli praktiky.
Naivně jsem předpokládal, že veřejná volba bude
spravedlivější, než tajná. Ukázalo se, že vydírání a korupce se právě
v tomto způsobu volby projevily ještě důrazněji. A zároveň se ukázalo, jak
slabá je demokracie vůči mocichtivým lidem. Samozřejmě
– ne blaho občanů, ale touha mít moc, je tím, co určuje běh politiky, dějin.
Těch dobrých příkladů z minulosti moc nemáme, na
první republiku si nevzpomínáme, chybí nám identita dobrého chování
v politice. Začínám mít pocit, že se ji nenaučíme. Právě protože korupce a
zkaženost se stává samozřejmostí. Doufal jsem před lety, že tomu bude naopak.
Zároveň ale také platí výrok, že vládu máme takovou, jakou
si zasloužíme. Ten výrok se mi líbí, protože se nesnaží moralizovat, házet vinu
na ty nahoře. Všichni se podílíme na tom, jak vypadá správa věcí veřejných. Všichni
se tak trochu chováme jako Jobovi přátele. Kolabující nebo neexistující
demokracie – za to my nemůžeme – za to můžou zkorumpovaní politici.
Ale: kdo jiný, než my křesťané, kteří se snažíme žít
podle těch nejlepších hodnot, ke kterým se lidstvo dobralo, kdo jiný, než my,
by se měl snažit něco dělat? Za komunistů lidi utíkali na chaty, zahrádky. Dnes
utíkají k penězům, ke koníčkům. Neutíkáme taky?
J ve v tom dnešním oddíle rozebírá právě tuto
lidskou vlastnost – utíkat před zodpovědností. J slova až podivuhodně rezonují
s tím, co se kolem nás odehrává.
Celé to vyprávění o reakci Ježíše a jeho následné
podobenství je vyřčeno v situaci, kdy se společnost řítí kamsi – co není
možné zastavit. Ano, možná je to klišé. Stále, už z povahy dějin se stále
někam řítíme. Ale někdy se společnost řítí vstříc válce – mnoho lidí na začátku
století cítilo a popisovalo, že se Evropa řítí do pekla – válek – např. Hermann
Hesse to popisoval ve svých knihách. U nás před
druhou válkou Čapek. Pocit, že někam padáme, a že je potřeba o tom alespoň vědět
– jako první krok k nápravě – se dostavil mnohokrát. Ne vždy ale pouze vnímavost
stačila na záchranu.
Kdo jiný ve společnosti, než křesťané by měl být vnímavý
k takovýmto nebezpečným posunům ve společnosti? Kdo jiný by se měl pokusit
svým jednáním být v opozici?
Se stejnou otázkou po nespravedlnosti a bezpráví přišli
lidé za Ježíšem, aby mu sdělili hroznou novinu: krev nějakých Galilejců smísil
Pilát s krví jejich obětí. Všichni vnímají, že se společnost řítí do pekla, když
se dějí takové věci. Když politik, římský úředník dělá takové věci. (Jak daleko
je dnes působení veřejné korupce a vyhrožování senátorům – popř. jejich lži,
aby dali hlas prezidentskému kandidátovi od způsobu vlády, který líčí
evangelium?) Kde je ona pomyslná hranice únosnosti? Nebyla už překročena?
Co s tím udělá J? Chtějí vědět tazatelé. Odpovědí
vlastně moc není.
1/ Jak může Bůh něco takového dopustit? Jestliže se něco
takového děje, tak buď žádný Bůh není, nebo mě nezajímá, když toto dopustí. Má
J co říct, co nabídnout, tváří v tvář takovému neštěstí? Odpověď: J nemá co říct.
Čili – my křesťané nemáme, co nabídnout této zkorumpované zemi...
2/ Jak to Pilát mohl dopustit? Jak se Pilát mohl dopustit
něčeho takového? Teď už to definitivně přehnal. Vezměme hole a jdeme na něj; táhneme
na Jeruzalém. Odpověď: má-li J co říct, je to boj.
3/ Distancovat se. Asi si to ti Galilejci něčím zavinili
sami. Slušnému člověku se přece nestane, aby jej někdo zavraždil. To je
moralistická, protože odsuzující odpověď. Na prvním místě stojí za moralizmem
zbabělost, která se snaží v panické hrůze ujistit sama sebe, že mě se to přece
stát nemůže. Protože já si to přece nezasloužím, a potom logicky musím přijít
na něco, čím si to zasloužili oni. Galilejci se zřejmě pletli do politiky,
mohou si za to sami....(Je to také odpověď Jobových přátel).
"Myslíte, že tito Galilejci byli větší hříšníci než
ti ostatní, že to museli vytrpět?"
3 Ne,
pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni podobně zahynete. 4 Nebo si myslíte, že
těch osmnáct, na které spadla věž v Siloe a zabila
je, byli větší viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? 5 Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit
pokání, všichni právě tak zahynete."
Ježíšova odpověď je velmi drsná. Útočí na naši snahu vyvlíct se ze zodpovědnosti.
Místo moralizujících rozborů, kdo si co čím zasloužil, a
kdo to měl nebo neměl dopustit, řekne J provokativně: to si zasloužíme všichni.
Všichni se na něčem podílíme, a pokud se něco nestane, všichni tak podobně
dopadneme.
6 Potom jim pověděl toto podobenství:
"Jeden člověk měl na své vinici fíkovník; přišel si pro jeho ovoce, ale
nic na něm nenalezl. 7 Řekl vinaři: `Hle, už po tři léta přicházím pro
ovoce z tohoto fíkovníku a nic nenalézám. Vytni jej! Proč má kazit i tu zem?́
8 On mu odpověděl: `Pane, ponech ho ještě tento rok, až jej okopám a
pohnojím. 9 Snad příště ponese ovoce; jestliže ne, dáš jej porazit́."
Fíkovník tu hraje důležitou roli. Roste na vinici, nevíme,
jak dlouho. Nějaký člověk, který se možná ani ve stromech nevyzná? Nevíme..., přijde, natěšený, že posbírá úrodu – a ono nic.
Možná takhle chodí s košíkem každý rok. A pořád nic.
O vinici se stará zahradník. Tomu zahradníku si člověk stěžuje:
hle, tři roky přicházím hledat plody fíkovníku a nenacházím.
Možná ten fíkovník kdysi plodil. To nevíme. Nevíme,
jestli ten člověk, který chce sbírat plody, chodí k tomu fíkovníku od
vysazení. Jestli je tak neznalý, že neví, že tři roky trvá, než fíkovník začne
plodit? Je tak neznalý zákona, že neví, že Bible zakazuje jíst po tři léta ze
stromů ovoce (Lv 19, 23-35)? Ne, spíše asi ten fíkovník
roste už dlouho.
Jedná se o podobenství, kdo zde hraje jakou roli? Jan přece
volal: Lukáš 3:9 Sekera už je na kořeni stromů; a každý strom, který
nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně."
Myslel tím Hospodina, který bude jednat?
Je jasné, že jde o to, aby strom nesl dobré ovoce. Vinice
byla vždy ve SZ obrazem Izraele. Čili církve.
Člověk, který nenašel fíky, ztrácí trpělivost: Vykopej
ho, aby ještě nezkazil i tu zem. Strom, který nenese ovoce, může dokonce
nakazit i ty ostatní. Nejde o to, že ten fíkovník zabírá místo jiným. Není
neutrální nebo neužitečný, ale je vyloženě záporný.
Společnost, kde se může bez zardění veřejně krást, přece
svádí k takovému jednání všechny? Postupně se všichni nakazí. Nakonec všichni
budou stejní...
Ale zahradník prosí: Pane, ponech ho ještě tento rok,
až jej okopám a pohnojím. 9 Snad příště ponese ovoce; jestliže ne, dáš
jej porazit́. Zahradník chce stromu dodávat potravu a vodu. Aby se měl
strom jako v bavlnce.
Snad ten zahradník svého pána udobří.
Připomíná Mojžíše, který prosil Hospodina, aby se smiloval nad svým lidem, který
si učinil býčka.
Snad příště ponese ovoce; jestliže
ne, dáš jej porazit́.Konec je tajemný. (Připomíná mnoho prorockých SZ řečí – které
takto zní: Snad se Hospodin smiluje.) Snad. Snad přinese fíkovník plody příště.
Snad se dá zachránit. Snad člověk ponese své plody...
Jakoby to J mluvil k Pánu
Bohu. Dej mi šanci se stromem něco udělat, pokud se to povede, je na tobě,
co dál. Pokud se to nepovede, udělej si s ním, co chceš. Ale ty. Nečekej ode
mne, že ho budu kácet.
Není tam řečeno, jaký výsledek přineslo
piplání, není tam, zda na ně vůbec došlo, zda zahradník
dostal ten čas. Jenom to zkusil bez záruky na úspěch.
Dál už to zůstává na nás.
Když se v bibli popisuje fíkovník,
který neplodí, tak je to příznakem blížící se krize všeho. Všichni spějeme do
katastrofy, a pokud nezačneme radikálně jednat a myslet jinak, tak to tam dospěje.
Tenkrát to spělo k židovské válce.
Pocit doby, která do něčeho nezadržitelně padá.
A zahradní dělník – Ježíš - se ještě
na poslední chvíli snaží o nějaké jiné řešení. Ale není jasné, zda to jiné řešení
dostane vůbec šanci.
Pokud my jsme ten fíkovník, pak víme,
že náš pán JK udělal a dělá vše pro to, abychom nesli ty dobré plody. To je
dobrá zpráva tohoto příběhu. Navzdory probíhajícímu pádu. Díky Bohu za to, že máme tuto možnost. Že J nám zůstává věrný.
Amen.
Poslání
John 15:16 Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a
ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám
dá, oč byste ho prosili v mém jménu.