Uvítání
Milost vám a pokoj od Boha Otce
našeho a Pána JK.
Dnes je 2. neděle po Trojici
Introit
Psalm 37:3 Doufej v Hospodina, konej
dobro, v zemi přebývej a zachovávej věrnost. 4 Hledej blaho v Hospodinu, dá ti
vše, oč požádá tvé srdce. 5 Svou cestu svěř Hospodinu, doufej v něho, on sám
bude jednat.
píseň
ž 1
VSTUPNÍ MODLITBA
Hospodine,
chceme ti vyznat, že si často
uvědomujeme,
že nemáme vlastně kam jít,
že u tebe je skutečné spočinutí,
u tebe je skutečné uzdravení, spása.
Předkládáme ti vše, co jsme tento
týden vykonali,
vše, co s námi bylo konáno,
ve víře, že u tebe nalezneme
opravdovou pomoc
opravdový pokoj a spočinutí,
v němž nalezneme inspiraci a sílu
Prosíme tě, ať máme čistou a otevřenou
mysl
pro tvého Ducha
prosíme tě, ať ti dokážeme sloužit s
prostotou
a radostí.
Skrze JK, našeho bratra a Pána.
Amen.
První čtení
Mt 21,33-41
Píseň
258 s Pojďte věrní,
Druhé čtení
Gn 39
Kázání
Dnešní oddíl zachycuje Josefa na
počátku jeho nedobrovolné pouti po Egyptské zemi. Josef byl Jákobův nejmilejší
syn, prvorozený jeho ženy Ráchel. A bratři ho nenáviděli – asi proto, že mu
záviděli jeho „původ“. Záviděli mu nakonec i to, že jej Jákob miloval nejvíc. Byl
jeden z nich, a přesto nebyl. Nebo spíše: oni ho nedokázali přijmout.
Josefův příběh v mnohém
připomíná Ježíšův osud. Ani jeho nedokázali spolubratři přijmout. I on byl
prvorozený přede všemi ostatními (ač byl mladší, než kněží). I on nesl před
ostatními a pro ně požehnání.
Josef nese požehnání, nese pečeť
Hospodinovu, a ta mu přináší samé problémy. A možná to Hospodinovo požehnání,
ten Hospodinův zájem způsobuje, že Josef nosí otci na bratry zlé zprávy. A oni
v tom zájmu o ně viděli snad bonzáctví, udavačství. Znepříjemňoval jim
život (stejně jako J kněžím a těm, co byli u moci).
A tak se rozhodli, že ho zabijí.
Strhli z něj šaty, které jim
připomínali, že mu mají ve skutečnosti sloužit. Juda jej navrhnul prodat do
otroctví. A – i když jej jako Jidáš takto vydal - zachránil ho vlastně před
smrtí.
Josef byl odveden do Egypta. A bylo
to skoro jako smrt, jako sestup do pekel.
Naprosto se mu změnil život, najednou
neměl nic, mohl být rád, že je na živu.
Jak se s takovým strašlivým
osudem vyrovnal? Můžeme z jeho reakce na kruté zacházení, na krutý osud,
něco přijmout i pro sebe?
Člověk a velké strašné události,
např: Měnová reforma z roku 1953.
Stačí kolikrát mnohem menší drobné události, které nás dokážou pořádně
rozhodit. Konflikt v práci, v rodině dokáže s člověkem taky
pořádně zamávat. I my můžeme mít někdy pocit, že najednou nemáme nic, nebo že
práce, kterou jsme dělali, přišla vniveč.
Ač nese Josef požehnání, nese
prvorozenství, není to on, kdo poroučí, nebo koho poslouchají ostatní.
Mnoho trpěl. Jak na toto utrpení
reagoval tento požehnaný?
Když se nám něco stane, máme možnost
reagovat jen několika málo způsoby. Můžeme z našeho neštěstí obviňovat
druhé – bratry, Egypťany, Pána Boha. Nebo můžeme vzít utrpení jako výzvu.
Nizozemský kazatel Nico ter Linden k tomu píše: Potkalo tě neštěstí?
Můžeš se zhroutit, nebo se naopak postavit na nohy. Josef si vybral to druhé.
A co z tohoto typu volby bude
Josef (budeme) mít? Změnu myšlení. Proměnu celé osobnosti. Tato volba – tento
typ životních voleb, který nejde cestou sebelítosti – vede k daru vnitřní síly,
která třeba povede jednou Josefa k odpuštění a naplnění svého úkolu: být
druhým požehnáním. Jinými slovy, Josef bude schopen nahlížet věci kolem sebe
jako by byl Bohu blíže. Jeho víra poroste.
Dokáže udělat něco, co je
z lidského hlediska naprosto nepochopitelné: odpustí svým vrahům.
Stejně tak Ježíš.
Ta druhá cesta, kterou mohl Josef jít
(cesta sebelítosti a obviňování druhých) není špatná z hlediska morálky
(„že se to nesluší“), ale na prvním místě proto, že brání člověku otevřít se. A
tak jediný, kdo opravdu nakonec trpí – je postižený sám.
Nikdo nemá moc mi ublížit. Pokud si
myslím, že mi někdo ublíží, jsem to já sám, kdo dovolí, aby mi někdo ublížil.
Tuto myšlenku vystihuje žalmista,
když říká: co mi může udělat člověk?
A z NZ víme, že od Boží lásky
nás nemůže odstřihnout ani člověk, ani žádné zlo...
Jen já sám.
Podle chasidů ďábel chce, abychom
měli ze života peklo. To zn. abychom jej strávili v uraženosti a
v depresi – třeba ze skutků někoho jiného. Ze skutků vlastních bratrů.
A v tomto stavu ani vlastně
nemohu svým bližním sloužit.
Ani Josef, ani Ježíš tak nečinili.
Oba byli velcí bojovníci. Oba byli odhodláni být dobrými správci Hospodinova
požehnání.
To odhodlání se dá připodobnit boji.
(1 Thessalonians 5:8 My
však, kteří patříme dni, buďme střízliví, oblecme si víru a lásku jako pancíř a
naději na spásu jako přílbu.)
Tak i my vedeme boj, abychom tak jako
Josef nebo Ježíš dokázali našemu osudu čelit – jako bychom nesli požehnání.
(„Jako bychom byli opravdu věřící“. Někdy neuškodí, představíme-li si, že se
máme chovat, jako by Boha bylo.)
A tak Josef je schopen čelit
nespravedlnosti, bezpráví, utlačování. A vždy se zmůže. Možná proto, že svítí
vnitřním světlem člověka, který se naučil zápasit (kterého Bůh naučil zápasit)
– stejně jako otce Jákoba.
Josef je otrok. Ale není běžný otrok.
Je nositelem požehnání – nejen pro své bratry, ale také pro ostatní národy.
Vypadalo to, že zemřel, zatím ale vzrostlo něco nového, jako obilné zrno, které
padlo do země a zemřelo, začíná nést plody.
Josefa koupil vysoký úředník – nějaký
ministr, možná to byl dokonce velekněz. (Jeho jméno totiž znamenalo: darovaný
Reem (sluncem)“. Také „kněz býka“.)
Za českým slovem „dvořan“ se skrývá
hebrejské slovo, které znamená „eunuch“.
A vše co Josef dělal, bylo dobré a
tak ho Potífar ustanovil správcem nad svým majetkem.
Dozvídáme se, že Josef byl krásný.
Manželka tohoto Potífara toužila po Josefovi. Nedivím se jí. (byl-li její
manžel kleštěnec).
Dokonce k němu byla ve své touze
velmi otevřená. Zkusil jsem si představit tu scénu v nějakém americkém
filmu: naléhala ta žena: „Spi se mnou!“. Možná taky Josefa mohla po tomto typu
dvoření přejít chuť.
A Josef se ubrání pokušení. I když se
mu takto nabízela „den co den“.
Odmítl jí: ne proto, že by to bylo
špatné na prvém místě vůči manželu, ale že by se prohřešil proti Bohu.
Je to jen pikantní historka pro
pobavení čtenáře, nebo je v ní schována nějaká důležitá informace?
(Mat 4:9 a řekne mu:
"Toto všechno ti dám, padneš-li přede mnou a budeš se mi
klanět." 10 Tu mu Ježíš
odpoví: "Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: `Hospodinu, Bohu svému, se
budeš klanět a jeho jediného uctívat.)
J příběh je velmi podobný Josefovu
příběhu. Je utkán z podobných vláken.
Putifarova žena je jako ďábel
pokoušel J na poušti. Poklekni přede mnou, řekne ďábel, ne, řekne Ježíš. Nechci
tě poslouchat - kvůli svému Pánu. Jde o víc, než o chtíč.
Josef tu nese ve svém srdci víru
v Hospodina a dává ji takto najevo. Je daleko od domova, a přesto zůstává
Bohu věrný.
Určitě tuší, že kvůli této odvaze
bude mít v bezprostřední budoucnosti problémy.
Josef je nositel požehnání Izraele a
tak jeho selhání by mohlo znamenat symbolicky konec Izraele v náručí
pohanství.
Josef nese ve svém srdci hranice
světa, tak jak je daroval Bůh. A chce je držet. Jsou to hranice hodnot. Komu je
třeba se klanět a co z toho vyplývá. Bez těchto hranic by se Josefovi a
tak všem, kteří budou z jeho požehnání žít, svět zhroutil.
Nejde o překonávání chtíče (abych měl
dobrý pocit, že ho umím ovládat), ale o uvědomění si, komu sloužím a na kterou
stranu se přidám.
A opět: volba, která přinese spíš
problémy, než na prvním místě užitek.
Ale je to volba, která přinese mír
v srdci: Mt 5:11 Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat
a lživě mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně.)
A Josef si za to vysloužil žalář. Ve
svém srdci i nadále volil dobře, nezahořkl vůči Bohu – a mohl by – vždyť jaká
nespravedlnost se mu stala!!!.
Zůstával světlem pro ostatní nakonec
i v žaláři.
A jednou se dokonce mohl stát spásou
svým bratrům, těm vrahům.
Děkujeme ti Pane, že nám ukazuješ,
jak máme v životě volit,
že nám ukazuješ jak vysokou cenu má
odpuštění,
Na příbězích tvých věrných (a zejm.
svého Syna) nám ukazuješ, jak se vyrovnávat s utrpením a příkořím
prosíme, ať máme sílu je napodobovat
Amen.
Píseň
163 Hospodin
Přímluvy
jako přímluvy píseň 621
Poslání
CEP Philippians 2:15 abyste byli bezúhonní a ryzí, Boží
děti bez poskvrny uprostřed pokolení pokřiveného a zvráceného. V něm sviťte
jako hvězdy, které osvěcují svět, 16 držte se slova života (...) 1
Corinthians 4:1 Proto ať nás všichni pokládají za služebníky Kristovy
a správce Božích tajemství. 2 Od správců se nežádá nic jiného, než aby
byl každý shledán věrným.
Požehnání
Píseň
485 Král věčný nás požehnej