Introit
Psalm 98:2 Hospodin
dal poznat svoji spásu, zjevil před očima
pronárodů svoji spravedlnost, 3 na své
milosrdenství se rozpomenul, na svou věrnost domu Izraele.
Spatřily všechny dálavy země spásu našeho
Boha.
První čtení
Genesis 28:10 Jákob
vyšel z Beer-šeby
a šel do Cháranu.
11 Dorazil na jedno místo
a přenocoval tam, neboť slunce již zapadlo. Vzal jeden z
kamenů, které na tom místě byly, postavil jej v
hlavách a na tom místě ulehl.
12 Měl sen: Hle, na zemi
stojí žebřík, jehož vrchol dosahuje k
nebesům, a po něm vystupují a sestupují poslové
Boží.
13 Nad ním stojí
Hospodin a praví: "Já jsem Hospodin, Bůh tvého
otce Abrahama a Bůh Izákův. Zemi, na níž
ležíš, dám tobě a tvému potomstvu.
14 Tvého potomstva bude
jako prachu země. Rozmůžeš se na západ i na
východ, na sever i na jih. V tobě a v tvém potomstvu dojdou
požehnání všechny čeledi země.
15 Hle, já jsem s tebou.
Budu tě střežit všude, kam půjdeš, a zase tě
přivedu do této země. Nikdy tě neopustím, ale
učiním, co jsem ti slíbil."
Druhé čtení
Mt, 28,16-20
Kázání
Jedenáct apoštolů se
odebralo do Galileje, na hoře spatřili Ježíše a
klaněli se mu – ale pochybovali. V originálním
textu chybí slovo „někteří“, asi
překladatelé měli pádné důvody dodat je tam
– já si ale přeložil a vyložil, že přišli,
uviděli ho, klaněli se mu, ale pochybovali. Byli to lidé jako
my a Bible nezamlčuje, že víra
v zmrtvýchvstalého J nebyla ani pro ně snadná. A
jak reaguje J? Přistoupil k nim.
Přistoupil k nim a řekl,
že má veškerou moc na nebi a na zemi.
Místo aby jim ukazoval
nějaký zázrak, aby je přesvědčoval
nějakým mohutným úkazem nebo udával
důvody, proč je dobré v něj věřit, tak jim
jako nějaký panovník, který se moc nestará o
své poddané – oznamuje, že má veškerou
moc. A hotovo.
A bez ohledu k jejich pochybnostem
jim poroučí, aby šli a křtili a vyučovali
všechny národy – rozuměj – národy mimo
Izrael.
Nejedná se tedy o
běžný rozhovor, je to Ježíšovo
oznámení – program, který mají
učedníci naplňovat.
I přes své pochybnosti J
vyhlašuje, že má skutečnou moc. Učedníci jsou
vysláni, aby křtili a učili. A oznamuje jim věrnost. Jsem
s vámi. Jsem s vámi – tak se tu
ozývá samotný začátek evangelia – Immanuel. A tak se tu ozývá i samotný
začátek Bible. Hospodin je původcem stvoření.
Nějak ho má v rukou.
(Ten Ježíšův výrok
můžeme chápat téměř záporně
– on je najednou vzdálený a jako panovník rozhoduje,
co máme a nemáme dělat. Můžeme tento výrok
ale také chápat kladně. Jedenáct apoštolů
přichází na horu a pochybuje).
Učedníci jsou lidé
jako my – přicházíme, slyšíme, klaníme
se, zpíváme – ale pochybujeme. Mt
počítá s tím, že není
důležité – jestli máme zrovna pocit, že jsme
ve víře úspěšní – nebo že zrovna
máme pocit, že je nám Hospodin vzdálen. Nebo že
dokonce zmizel. Lidi si to občas myslí. Kolikrát už
byla v naší civilizaci vyhlášena smrt Boha.
A možná v těchto
chvílích je dobré si připomenout, že bez ohledu
na víru nebo současné citové rozpoložení
učedníků J cosi vykonal, cosi vyhlásil –
právě z moci vzkříšeného.
Může to být osvobozující
zjištění. Nezáleží totiž na tom,
v jakém rozpoložení se zrovna nacházíme,
můžeme být pro tento Ježíšův program
užiteční. Můžeme tak jak jsme
s naší odlišností, s našimi
průšvihy, s našimi nedověrami – můžeme
být užiteční. A máme také jakýsi
úkol. Kolikrát toto vědomí může
pomoci.
Tak jako věříme,
že skutečná láska nepochází
z nás, z našich zásluh, ale že nám je
darována a my se na ni můžeme podílet, tak Ježíš
zvítězil bez ohledu na naše přičinění a
byla mu dána skutečná moc.
Ježíš jako
vzkříšený vyhlašuje, oznamuje tuto skutečnou
moc.
Oznamuje ji na hoře. V Mt evangeliu se objevuje tato scéna již po
druhé. (Mt 4,8-11) Mt
ji podává tak, abychom ji mohli porovnat s typem moci,
kterou mu na vysoké hoře nabízel ďábel.
Tenkrát jako nyní – si J nevybíral, kam půjde,
nebo co bude dělat. Bylo s ním jednáno. Byl Duchem
veden na poušť – kde ho ďábel pokoušel. A J
dokázal setrvat v pokoře, nebouřil se proti tomu,
nezazlíval Hospodinu, že mu připravil takováto
pokušení – že povolil ďáblovi, aby ho
pokoušel.
Ježíšova moc
spočívala – ne v tom, že by vládnul jako
panovník nebo despota ostatním – ale v tom, že
sloužil druhým. Jeho moc nespočívala v touze po
církevní kariéře, nespočívala
v touze po autoritě nadřízeného, pod
nímž nemůže druhý ani ceknout – aby se
náhodou nedostal do nemilosti.
A Ježíš – ve
své bezmoci, ve svém odevzdání, ve své
službě – obstál. Ve své bezmoci šel až
na popraviště – aby dokonal svou cestu. Věřil
této cestě.
A byla mu dána
veškerá moc.
(Ephesians
2:13 Ale v Kristu Ježíši jste se nyní vy,
kdysi vzdálení, stali blízkými pro Kristovu
prolitou krev. 17 Přišel a
zvěstoval mír, mír vám, kteří jste
dalecí, i těm, kteří jsou blízcí. 18 A
tak v něm smíme obojí, židé i pohané, v
jednotě Ducha stanout před Otcem.)
J vyhlašuje
svoji cestu. Vyhlašuje, že každý, kdo bude slyšet
jeho slova a plnit je – bude podoben muži, který staví
dům na skále. Když přijdou přívaly, vztek,
smutek, neštěstí – nebudou mít moc pohnout
s takovým
domem. Přišel, aby ukázal, že cesta
k Bohu vede skrze službu druhým, skrze pokoru, modlitbu.
Přišel, aby dal svůj život za druhé.
Nepopulární program.
Je to cesta,
která je nějak podobná všem, kteří nesou
požehnání Hospodinovo. Každý máme
nějaký úkol – na který ale nejsme sami.
Nemusíme být sami, pokud připustíme, že nejsme
pány situace, že tu je někdo, kdo nám může
tento smysl dát. Kdo má zájem, abychom naplnili
poslání vlastního života.
J vyhlašuje,
že on je skutečným pánem, že bdí nad touto
cestou a že je průvodcem na této cestě.
Stejně jako
víme, že lásku – dar Boží
nemůžeme zničit – že tu je a bude nezávisle na
nás, tak můžeme uslyšet – na konci tohoto Mt evangelia, že tato J cesta pokory a služby se
pojí se skutečnou mocí. Že jen ona má
poslední slovo.
Je to jistota
podivná, nelidská-mimolidská, tajemná.
A tak
učedníci mohou najednou odhodit všechny pochybnosti a mohou
přijmout i odpovědnost, která z této
radostné zvěsti vyplývá. Vyjděte do světa a
o této radosti mluvte! Mluvte o ní svými životy!
Ježíšova blízkost, J slovo – stejně jako
slovo Hospodinovo vede přímo k akci. Po jeho
vyslechnutí už nejsou věci, jako byli dřív.
Svět už není depresivní a temný chaos
zmateného pobíhání, ale místo – kde se
lidi mohou mít rádi.
Místo, kde
k tomu, aby se lidi měli rádi mohu také já nějak přispět.
A křest je
znamení této obnovy. Dnes, kdy se společně přimlouváme
za Alberta, myslíme také na křest jako znamení obnovy
– znamení nového vykročení v síle
zvěsti o Bohu, jemuž na nás záleží.
Nové vykročení směrem ke Kristu platí jako
možnost (směr) pro nás, platí pro naše děti.
Můžeme si dnes připomenout, že můžeme naše
děti vést v radosti této zvěsti. Po křtu J
připomíná učení. Učení se
žít cestu víry – i když budeme procházet
mnohdy temným údolím. Učit se vnímat
Boží přítomnost na této cestě –
učit se ji, tak jako se ji učil vnímat Abraham nebo
Jákob. Když jim bylo úzko a když byli osamoceni.
Když
máme pocit, že jsme osamoceni, že se nic nedaří,
že jsme zkazili, co jsme mohli – pak v téhle
chvíli – našich pochybností o smyslu našeho
života – si můžeme vzpomenout na poslední větu
Mt evangelia.
Matthew 28:20 A hle, já jsem s vámi po
všecky dny až do skonání tohoto věku."
Bohu Otci, Synu i
Duchu děkujeme za naději, která má skutečnou
hloubku - za víru, která může nově nasměrovat
a nově posílit - a za lásku,
která nám umožňuje otevřít se ke
druhému člověku, uschopňuje nám pomáhat.
AMEN
Poslání
CEP 1 Corinthians 12:4 Jsou rozdílná
obdarování, ale tentýž Duch; 5 rozdílné
služby, ale tentýž Pán; 6 a rozdílná
působení moci, ale tentýž Bůh, který
působí všecko ve všech.