Uvítání
2 Timoteovi 1:2 Milost, milosrdenství a pokoj od Boha Otce a Krista Ježíše, našeho Pána..
Dnes je
Neděle po Nanebevstoupení Páně, které připadlo letos na čtvrtek
Introit
Psalms
17:3 Zkoumal jsi mé srdce, dozíral jsi v noci, tříbil jsi mě, nic ti neuniklo, ani úmysl, jenž nepřešel mi přes rty.
4
Pokud jde o lidské činy, slovu tvých rtů věren vyvaroval jsem se stezek rozvratníka.
5
Drž mé kroky ve svých stopách, aby moje nohy neuklouzly.
píseň
146
První čtení
Jeremiah
32:36 - 41
Pro děti
Zach 14:9 Hospodin bude Králem nad
celou zemí; v onen den bude Hospodin jediný a jeho jméno jediné.
Základem je stará představa, že Hospodin dá zemi
jednotu – že se sjednotí rozháraný Izrael. Na
základě jedné víry.
V čem spočívá tato víra?
Že budou milovat jeden druhého.
Že se také budu starat o dobro druhého.
Židé si vykládají jedno
podobenství. Byla jedna loď, na které bylo
spousta lidí. A tu jeden člověk začal vrtat do
lodi díru – v místě, kde sám seděl.
Spolucestující volali zděšeně: Co to děláš? Odpověděl:
nestarejte se! Vrtám jenom pod svým sedadlem!
Rabíni to vykládali tak, že stejně se to má s našim životem ve
společenství (ve sboru). Činnost každého z nás se dotýká i těch ostatních.
Když bude někdo z nás někoho nenávidět, může to zničit celé společenství.
Píseň
694
V království Božím místa dost
Druhé čtení
Jan 17, 20-26
Kázání
Říká se, že Jan od Kříže měl velice rád 17.
kapitolu Janova evangelia a často ji polohlasitě citoval.
Ó duše, stvořené pro tyto
velké věci a k takovým povoláním! Co děláte? Čím se zabýváte? Vašimi nároky jsou nízkosti a vaším jměním ubohosti.
Ó, ubohá slepoto očí vaší duše, vždyť vůči tak velkému světlu jste
slepí a k tak velkým hlasům jste hluší, a nevidíte, že zatímco hledáte velikost
a slávu, nepřestáváte být ubozí a nízcí, neznalí a nehodní tolika učiněných dober!“
(srv. Duchovní Píseň 39,6.7)
Místo aby se Jan od Kříže radoval, tak ho Ježíšova slova
vedla k stesku.
V J slovech slyšíme velkou touhu. Ne ovšem touhu po
potrestání zlých, ale
touhu po tom, aby to s námi dobře dopadlo. Abychom nezůstali
osamoceni a nepotřební, ale abychom byli jedno:
jedno spolu navzájem a současně jedno s
Otcem i Synem. Jedno - i když každý zůstáváme
nezastupitelným a nezaměnitelným jedincem.
Podobně, jako Otec a Syn v Nejsvětější
Trojici jsou jedno, a přece nejsou zaměnitelní, mají k sobě navzájem vztah a
je možné i nutné je rozlišovat.
A Ježíš sám chce, abychom
došli k cíli. Sám chce,
abychom došli k Otci a to s ním. Chce, abychom s ním byli u
Otce. Kdo mu může vzdorovat? Jen my sami, díky naší svobodě.
Myšlenku jednoty – jednoho organismu rozvíjí Pavel:
Romans 12:5 tak i my, ač je nás mnoho,
jsme jedno tělo v Kristu a jeden druhému sloužíme jako
jednotlivé údy.
1 Corinthians 12:25 aby v těle nedošlo k roztržce, ale aby
údy shodně pečovaly jeden
o druhý. 26 Trpí-li jeden úd, trpí spolu s ním všechny. A
dochází-li slávy jeden úd, všechny se
radují spolu s ním. 27 Vy jste tělo
Kristovo, a každý z vás je jedním z jeho údů.
Pavel říká, že trpí-li jeden úd, trpí i ostatní.
V tomto smyslu jsme jedno tělo ať chceme
nebo ne. Ve sborovém životě je to
velice patrné.
Ublíží-li někdo někomu,
nebo-má-li pocit, že jeden druhému ublížil, pak
z toho vzejde jakási temná energie a rozšiřuje toto
ublížení – ať skutečné, či neskutečné dál.
Trpí-li někdo skutečně – nemocí, stářím, neštěstím
v rodině – pak (také) neseme ostatní jeho
bolest.
Ať chceme nebo nechceme, tvoříme jednotu.
Nejen na úrovni sboru, ale i na úrovni celé církve, všech křesťanů. Patrně i celého lidstva.
Proč na to máme myslet?
Podle Pavla je církev skutečně tělem Kristovým, Kristus
církví dochází plné skutečnosti a zasahuje
skrze ni do tohoto věku.
Jednotlivé údy mají své rozdílné úkoly; bylo
by nemyslitelné, kdyby některý úd chtěl být něčím jiným, kdyby si
myslil, že je pro tělo méněcenný anebo že dokonce
ani do těla nepatří.
Každý ve sboru se projevuje jinak
– originálně, ne každý má nápadné obdarování, nemá sám sebe pokládat za méněcenného.
Jde o to, aby si každý uvědomil poslání, které má jako úd
v pospolitosti těla Kristova, a mel vážnost k druhému – třeba, kdo je
v nějakém smyslu odstrčený.
Všichni si mají uvědomit
solidaritu a nekazit ji přeceňováním nebo
podceňováním určitých darů.
Kde nakonec Pavel končí, když vyjmenovává jednotlivé dary, které se mohou
ve sboru objevit?
Končí u lásky. Ta je nejvyšším darem.
Podílet se na lásce – znamená mít podíl na Kristu.
Nedostatek lásky pak znehodnocuje všechny
ostatní dary.
Dokonce i dar proroctví dokonce dar poznání všech
tajemství. Bez této lásky je každá snaha marná.
Dnes bych řekl – že dokonce i
náš moderní problém – snaha o
budování sboru – ať je jakkoli
dobrá: ....bez lásky - je podle Pavla – marná.
J mluvil ústy Jana o jednotě. Pavel
dochází skrze uvažování o jednotě k lásce jako
pilíři této jednoty.
Jednou z cest k jednotě je ochota
navzájem se tolerovat, odpouštět si.
Stane se, že někdo udělá něco jinak,
než jsem si myslel a jsem připraven ho
odsoudit za to, že to udělal špatně. Ale
zapomenu na to, že on to udělal jinak – proto – že je prostě jiný. Nebo
proto – že neznám všechny jeho
důvody, proč ten druhý takto jedná.
Velice často – asi nejčastěji se jedni
zlobí na druhé proto, že ti druzí nejednají podle
jejich představ.
Každý jsme nějak na svých představách závislí. Někdo může
kritizovat někoho za nedochvilnost, někdo za přílišnou
aktivitu, někdo za přílišnou
starostlivost, někdo za nadřazenost, za to, že druhý nebyl
v tu a v tu dobu tam, kde měl být, že neudělal to, co
bylo podle onoho potřeba..... atd....Mohl
bych pokračovat do nekonečna.
Co je za tím schováno? Pocit
vlastní nadřazenosti nad ostatními. Pocit, že já jsem
v tom těle církve důležitější, než ostatní.
Může se stát, že se jakoby
spravedlivě začnu ve svém nitru
rozhorlovat, kde všude ti druzí dělají chyby. Že bych to
udělal lépe apod.
Tyto pocity „spravedlivé nadřazenosti“
jsou hluboce lidské a tvoří naši přirozenost.
Stačí se podívat na vztah tchyně a snachy,
když je jim přidělena jedna
kuchyň.
Harmonické sdílení jednoho
prostoru kuchyně je – řekl bych spíše výjimkou.
Podobně by to možná vypadalo,
kdyby byl nucen sdílet tchán ze svým zetěm jednu dílnu.
Každý z nás si vytváří kolem sebe
pořádek sobě vlastní. Já sám nesnáším, když mi někdo začne „uklízet“.
Na rovině osobního života
vznikají spíše komické – někdy
tragikomické situace.
Na rovině sboru je to už horší.
Prožíváme různé typy
soukromých i veřejných válek. Z pohledu venkovního – samozřejmě komických, nebo
tragikomických.
Kde ale jinde, než ve sboru si vyzkoušet, kam až sahá naše schopnost
– být tolerantní? Schopnost přidat se
k lásce, o které mluví J nebo
Pavel?
Všichni si také můžeme vyzkoušet jak
v tomto zápase o toleranci a nesouzení – selháváme.
Nejsou mezi námi světci.
Čeho se tedy chytit? Má vůbec cenu něco dělat, když stále selháváme?
Byl jsem v pátek na kolokviu konaném
k poctě L. Hejdánka
a Jakuba Trojana. Zazněly mnohé přednášky – mj.
také na etická témata.
K problému viny a odpuštění měl zajímavý příspěvek Milan Lyčka (1997-2000
kulturní rada, Velvyslanectví ČR v Tel Avivu, Izrael; dnes odborný asistent Ústavu
filosofie a religionistiky FFUK v Praze, zástupce ředitele ústavu pro religionistiku) o pokání, tak jak
je chápe židovství. Člověk se nemá vyvazovat
ze zodpovědnosti za druhé, ale má být otevřený spíše pro své chyby, než chyby
ostatních. Pokání je vstupem
do spravedlnosti. Rabíni věřili, že pokání bylo stvořeno
samostatně ještě před stvořením světa. Důsledek je
ten, že i kdyby člověk hřešil celý svůj život, pokání na jeho
konci zpětně promění celý tento život a člověk umírá jako
spravedlivý.
Celé to má krásnou
pointu. Člověk by se měl tudíž kát den před svou
smrtí. Jelikož ale nezná okamžik své smrti, má se kát každý den...
Vnímám právě takto
pojaté pokání jako hráz proti pýše, proti
odsuzování a posuzování druhých.
Máme vědět, že pokání nám pomůže vyčistit vztah
k bližnímu, k Bohu.
J říká: Otče, chci,
aby také ti, které jsi mi
dal, byli se mnou tam, kde jsem já; ať hledí na mou slávu, kterou
jsi mi dal, neboť jsi mě miloval již před založením světa.
J prosí Otce, abychom byli tam, kde
je on. Co to je za stav bytí? Co to je za způsob bytí? Kde máme být?
Možná je odpovědí víc, myslím, že to místo je
vlastně jednota, o které mluví J i apoštol Pavel.
Jednota zastřešena láskou. Láskou, která nepochází z nás, ale na
které se máme podílet. (1 Corinthians 13:4 Láska je trpělivá, laskavá, nezávidí, láska se
nevychloubá a není domýšlivá.5 Láska nejedná nečestně, nehledá svůj prospěch, nedá se vydráždit, nepočítá křivdy.)
Kdybychom si jen dokázali pokaždé, když se na někoho začneme zlobit
– zopakovat tyto verše...Mohli bychom tak zjistit, co za naším hněvem opravdu
stojí. Jestli je to láska, nebo nějaká démonská síla, která se nás snaží zotročit, ovládnout. A
která se pak chce skrze nás šířit dál.
Osvobozující biblickou
zvěstí je, že tato láska (ke
které se můžeme přidat a
z lehkostí odhodit vlastní pýchu) nepochází z nás. Proto si nemusíme stýskat, že ji nemáme, nebo že ji nejsme
schopni.
Osvobozující je, že se můžeme na této lásce a
jednotě podílet, když budeme chtít, že je nezávislá na našich představách. Ve víře jsme ale
ujištěni, že je skutečná, že nám ji J dal,
odkázal, přenechal. A čím víc budeme
skutečnosti této Božské lásky věřit, tím více vlastních představ můžeme svobodně odhazovat
jako odhazuje had kůži.
Tím víc pak budeme zrcadly odrážejícími tuto lásku.
Amen.
Píseň
399 V sjití
tomto pravme sobě
sloky 1,8-13
Přímluvy
Hospodine, stvořiteli lásky a skutečné jednoty
prosíme tě za lidstvo
jako celek - ale i za naše sbory
posiluj nás na cestě k jednotě
prosíme tě o dar pokání,
prosíme tě o dar
tolerance vůči bližnímu.
Prosíme tě, ať dokážeme mlčet, ať se dokážeme
zarazit, když cosi v nás chce poškodit naše bratry a
sestry.
Prosíme tě, ať v takových případech myslíme na našeho Pána, který nám zanechal
jednotu a lásku.
Vždyť víme, že on - po
svém nanebevstoupení
sedí po pravici Otce a je naším přímluvcem.
Prosíme tě za všechno
utrpení tohoto světa,
které pochází ze vzájemného
nepochopení.
Prosíme tě za rodiny,
za mladé lidi - dávej jim poznávat
moudrost, která nepochází od lidí, ale od
Tebe.
Prosíme tě jmenovitě za sbory Dobříšký
a Soběhrdský,
Abychom dokázali svědčit ostatním lidem o
tvé lásce a o tvém Synu.
Uzdravuj nás všechny svým smilováním,
Prosíme tě za nemocné
staré, opuštěné, trpící lidi.
Ve chvíli ticha myslíme na ty,
které máme na srdci...
Pane smiluj se
Kriste smiluj se.
Amen.
Píseň
160 Tebe, Boha, vzýváme
Poslání
Philippians 1:29 Neboť
vám je z milosti dáno netoliko v Krista věřit, ale pro něho i trpět;
Píseň
368 Ó Tvůrce, duchu svatý, přijď