Soběhrdy

Boží Hod Velikonoční

8.4.07

Petr Turecký

 

Uvítání

 

Introit

Mt 28, 1-7

 

píseň

339 Kristovo vzkříšení

 

 

První čtení

Ex 12, 21-28

 

Píseň

336, Slavné Kristovo Vzkříšení, sloky 1-6

 

Druhé čtení

Ř 6 1-11

 

Kázání

Děti

Židovské velikonoční vyprávění se vrací do Egypta, kde Izraelci trpěli pod útlakem tehdejšího faraóna.

A Hospodin vysvobodil Izraelity z tohoto otroctví. Vysvobození z otroctví – co to znamená?... Konec nespravedlivého utrpení. atp.

Vysvobodil je tak, že je provedl nejen suchou nohou přes moře, ale dokonce je provedl přes smrt.

Víte, co se stalo v noci, když Hospodin vyvedl svůj lid?

 

Anděl smrti pobil všechny prvorozené. (Kdo to je prvorozený?) V tehdejší době byl ten prvorozený zasvěcen bohům.

Božstva, kterým prvorozenci byli zasvěceni, byla odhalena jako falešné modly, které své svěřence nedokáží ochránit. Ten příběh nám má ukázat, že bohové Egypťanů nejsou skuteční bohové.

My jsme dnes velmi pohoršeni nad takovým příběhem, kde zemře spousta nevinných lidí. Ale ten příběh je starý 4000 let a pro tehdejší lidi bylo důležitější slyšet o bozích, než o lidech. Hospodin tam říká doslova: všechna egyptská božstva postihnu svými soudy. (Ex 12,12)

Ten příběh chce říct: ti pohanští bohové nedokázali ty prvorozené zachránit.

Ten příběh chce říct – jedině Hospodin má moc nad smrtí. To platí přese všechny věky.

 

Dospělí

Abychom alespoň částečně pochopili, co se stalo o Velkém Pátku a dnu po sobotě, čteme SZ texty o vykoupení Božího lidu ze zajetí Egyptského. Můžeme si také připomenout Abrahamovo VYJITÍ z otcovského domu. A když přemýšlíme o exodu, tak vlastně přemýšlíme také o HODU BERÁNKA. Máme vědět, co se stalo, když v Egyptě zemřeli všichni prvorození.

Jestliže si budeme opakovat příběhy o Hospodinově zachránění izraelského lidu, pak se myslím, více přiblížíme smyslu Ježíšovy oběti – nebo aspoň tomu, jak J obět a zmrtvýchvstání chápali pisatelé NZ.

Minulý rok zde v Soběhrdech mohli děti i dospělí na víkendovce prožít částečně atmosféru židovského pesachu. Židovské slavení velikonoc velmi podobné tomu našemu. Proč? Odpověď je jednoduchá. Ježíš byl Žid a tak centrální symbolika křesťanské VP a židovské pesachové hostiny – hodu beránka – se vzájemně doplňuje. Hod beránka, ale není omalovánková lidová tradice, je to svědectví o smrti a zrození.

Poprosíme společně o moudrost, abychom význam dnešního dne dokázali rozšířit i na dny ostatní

189s Modlitba krále Šalomouna 2x

 

 

Děti

Jenže ten Izraelský Bůh - Hospodin nezachránil svůj lid tak, že by řekl něco nad kouzelnou hůlkou.

Anděl smrti PŘESKOČIL obydlí Izraelitů, když uviděl krev zabitého beránka.

Kdo chtěl žít, musel zabít beránka a potřít jeho krví část dveří svého domu. A anděl smrti je pak přeskočil, protože mu to Hospodin přikázal.

Kdo uvěřil tomuto slovu, kdo si pomazal dveře krví beránkovou, ten dostal život. Beránek tedy musel zemřít.

 

Beránek byl vlastně taková zvláštní oběť.

Co si představíme pod pojmem oběť?

Oběť byl původně dar. Může to být třeba zvíře, které bylo darováno Bohu, jako výraz díků za život. Výraz také toho, že si lidé uvědomovali, že všechno patří Bohu.

(Pak byla také oběť – posvátná obětní hostina. Prosebník jí a pije před Hospodinem (Ex 24,4-8; Dt 12,18).

V Izraeli se slavila jedna zvláštní oběť – Velekněz v chrámu (podle Lv 16) vyznal nahlas hříchy Izraele, vložil je symbolicky na kozla a ten kozel byl vyhnán do pouště – odnesl všechny hříchy Izraelců.

Ten kozel vlastně vzal na sebe viny všech lidí. Byl vyhnán do pouště.

 

 

Píseň

O oběti bude zpívat v písni

266s Daniel

 

Dospělí

Proč vyprávět dětem, mládeži takto krutý příběh? Protože je v něm uschováno tajemství J oběti. Protože bez tohoto příběhu nepochopíme, co pro J znamenalo, když sám sebe označil jako velikonočního beránka.

Aby rodina shromážděná v domě mohla žít, musel beránek zemřít. Přeneseně: kdo pohlédl na beránka, ten žil. V janově evangeliu jeden krásný obraz. Jan 3:14  Jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak musí být vyvýšen Syn člověka,  aby každý, kdo v něho věří, měl život věčný. Kdo na toho hada pohlédl, ten byl zachráněn.

Mojžíšovi následovníci byli vykoupeni z egyptského otroctví beránkovou krví.

Beránek byl nevinný, trpěl za něco do čeho mu nic nebylo.

Prorok Jr se přirovnal ke krotkému beránkovi vedenému k oběti (Jr 11,19), když byl pronásledován svými nepřáteli. Hospodinův služebník umírá jako smírná oběť za hříchy svého lidu. (Iz 53,7) Je veden jako beránek na porážku. Svědčí svým mlčením, svou odevzdaností Bohu. Proto J před veleradou mlčel, stejně jako před Pilátem.

Beránkova krev vykoupila Židy v Egyptě ze smrti.

J Krev vykupuje každého z nás z otroctví.

 

Ve sv. VP nejsme jen ti, kdo se účastní svatých obřadů, ale jsme ti, kdo přijímají tělo a krev JK, zdroj věčného života. (1K 10,16). Spolu s ostatními věřícími tvoříme jediné tělo – připojujeme se k této oběti, máme na ní podíl (1 Korintským 10:16  Není kalich požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově? A není chléb, který lámeme, účastí na těle Kristově?

17  Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno tělo, neboť všichni máme podíl na jednom chlebu.)

 

Děti

Jaké podobenství říká J o oběti?

Kdo miluje svůj život, ztratí jej.

Odpověď zní nesmyslně: Právě ten, kdo „miluje svůj život“, to znamená, kdo si ho chce uchovat za každých okolností a neumí se od sebe oprostit, jej ztratí. Vlastní, naplněný život nenalezne.

Podle Ježíše není lpění na životě tou největší hodnotou.

Někdy je třeba tento život obětovat.

Ale kdybyste se mě zeptali kdy a jak, tak vám radit nebudu. Řeknu vám jiné podobenství, které také sám J o sobě použil. Víte co se stane se semínkem, když začne klíčit?

Umře. Kdyby lpělo na svém životě, nikdy by nevyrostl strom.

 

 

Dospělí

Každý, kdo se s Beránkem vydá na životní cestu služby, - čili obětuje život – obětuje čas – který by mohl strávit v radovánkách, hrách, cestování, zajímavé práci atd..., bude mít podíl na jeho údělu ve smrti i v životě. Takové následování dokonce spojí s Ježíšem natolik, že i ten, kdo ho následuje, bude tam, kde je Ježíš.

 

To, že J vstal prvního dne po sobotě z mrtvých, pro nás znamená, že – Bůh J oběť přijal.

Že J oběť měla kosmický smysl. To, že J sedí po pravici Boží znamená pro nás, že máme u Hospodina mocného přímluvce – jak to stojí u Pavla (Římanům 8:34  Vždyť Kristus Ježíš, který zemřel a který byl vzkříšen, je na pravici Boží a přimlouvá se za nás! 35  Kdo nás odloučí od lásky Kristovy? Snad soužení nebo úzkost, pronásledování nebo hlad, bída, nebezpečí nebo meč?)

J vzkříšení znamená, že od lásky Kristovy nás nic nemůže odloučit.

 

Pane, za chvíli budeme společně účastni sv. VP

Večeři, jejíž předobraz je beránkův hod,

krev beránka, tělo beránka,

naše večeře je znamením tvé přítomnosti,

tvé oběti i tvého vzkříšení.

Děkujeme ti Pane za tyto dary a dej, abychom

v jejich síle dokázali vidět svět proměněnýma očima.

Amen.

Píseň

324s Šly z rána ke hrobu

 

Vyznání víry

písní č. 152

 

Ustanovení podle Mk

Marek 14:22  Když jedli, vzal chléb, požehnal. lámal a dával jim se slovy: "Vezměte, toto jest mé tělo."

23  Pak vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a pili z něho všichni.

24  A řekl jim: "Toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé.

25  Amen, pravím vám, že nebudu již píti z plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu píti nový kalich v Božím království."

 

 

 

 

Poslání

2 Korintským 5:17  Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré, pominulo, hle, je tu nové!18  To všecko je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. 19  Neboť v Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil zvěstovat toto smíření.

 

Požehnání

Numeri 6:24 

Přijměte Boží požehnání: Hospodin ať ti žehná a chrání tě, Hospodin ať rozjasní nad tebou svou tvář a je ti milostiv, Hospodin ať obrátí k tobě svou tvář a obdaří tě pokojem. Jděte ve jménu Páně!

 

Píseň

336, Slavné Kristovo Vzkříšení, sloky 7-11