Soběhrdy
Boží Hod Velikonoční
8.4.07
Petr Turecký
Uvítání
Introit
Mt 28, 1-7
píseň
339 Kristovo vzkříšení
První čtení
Ex 12, 21-28
Píseň
336, Slavné Kristovo Vzkříšení, sloky 1-6
Druhé čtení
Ř 6 1-11
Kázání
Děti
Židovské velikonoční vyprávění se vrací do Egypta, kde
Izraelci trpěli pod útlakem tehdejšího faraóna.
A Hospodin vysvobodil Izraelity z tohoto otroctví.
Vysvobození z otroctví – co to znamená?... Konec nespravedlivého utrpení.
atp.
Vysvobodil je tak, že je provedl nejen suchou nohou přes
moře, ale dokonce je provedl přes smrt.
Víte, co se stalo v noci, když Hospodin vyvedl svůj
lid?
Anděl smrti pobil všechny prvorozené. (Kdo to je
prvorozený?) V tehdejší době byl ten prvorozený zasvěcen bohům.
Božstva, kterým prvorozenci byli zasvěceni, byla odhalena
jako falešné modly, které své svěřence nedokáží ochránit. Ten příběh nám má ukázat,
že bohové Egypťanů nejsou skuteční bohové.
My jsme dnes velmi pohoršeni nad takovým příběhem, kde
zemře spousta nevinných lidí. Ale ten příběh je starý 4000 let a pro tehdejší
lidi bylo důležitější slyšet o bozích, než o lidech. Hospodin tam říká doslova:
všechna egyptská božstva postihnu svými soudy. (Ex 12,12)
Ten příběh chce říct: ti pohanští bohové nedokázali ty
prvorozené zachránit.
Ten příběh chce říct – jedině Hospodin má moc nad smrtí.
To platí přese všechny věky.
Dospělí
Abychom alespoň částečně pochopili, co se stalo o Velkém
Pátku a dnu po sobotě, čteme SZ texty o vykoupení Božího lidu ze zajetí Egyptského.
Můžeme si také připomenout Abrahamovo VYJITÍ z otcovského domu. A když přemýšlíme
o exodu, tak vlastně přemýšlíme také o HODU BERÁNKA. Máme vědět, co se stalo,
když v Egyptě zemřeli všichni prvorození.
Jestliže si budeme opakovat příběhy o Hospodinově zachránění
izraelského lidu, pak se myslím, více přiblížíme smyslu Ježíšovy oběti – nebo
aspoň tomu, jak J obět a zmrtvýchvstání chápali pisatelé NZ.
Minulý rok zde v Soběhrdech mohli děti i dospělí na
víkendovce prožít částečně atmosféru židovského pesachu. Židovské slavení
velikonoc velmi podobné tomu našemu. Proč? Odpověď je jednoduchá. Ježíš byl Žid
a tak centrální symbolika křesťanské VP a židovské pesachové hostiny – hodu beránka
– se vzájemně doplňuje. Hod beránka, ale není omalovánková lidová tradice, je
to svědectví o smrti a zrození.
Poprosíme společně o moudrost, abychom význam dnešního
dne dokázali rozšířit i na dny ostatní
189s Modlitba krále Šalomouna 2x
Děti
Jenže ten Izraelský Bůh - Hospodin nezachránil svůj lid
tak, že by řekl něco nad kouzelnou hůlkou.
Anděl smrti PŘESKOČIL obydlí Izraelitů, když uviděl krev
zabitého beránka.
Kdo chtěl žít, musel zabít beránka a potřít jeho krví část
dveří svého domu. A anděl smrti je pak přeskočil, protože mu to Hospodin
přikázal.
Kdo uvěřil tomuto slovu, kdo si pomazal dveře krví
beránkovou, ten dostal život. Beránek tedy musel zemřít.
Beránek byl vlastně taková zvláštní oběť.
Co si představíme pod pojmem oběť?
Oběť byl původně dar. Může to být třeba zvíře, které bylo
darováno Bohu, jako výraz díků za život. Výraz také toho, že si lidé uvědomovali,
že všechno patří Bohu.
(Pak byla také oběť – posvátná obětní hostina. Prosebník
jí a pije před Hospodinem (Ex 24,4-8; Dt 12,18).
V Izraeli se slavila jedna zvláštní oběť – Velekněz
v chrámu (podle Lv 16) vyznal nahlas hříchy Izraele, vložil je symbolicky
na kozla a ten kozel byl vyhnán do pouště – odnesl všechny hříchy Izraelců.
Ten kozel vlastně vzal na sebe viny všech lidí. Byl vyhnán
do pouště.
Píseň
O oběti bude zpívat v písni
266s Daniel
Dospělí
Proč vyprávět dětem, mládeži takto krutý příběh? Protože
je v něm uschováno tajemství J oběti. Protože bez tohoto příběhu nepochopíme,
co pro J znamenalo, když sám sebe označil jako velikonočního beránka.
Aby rodina shromážděná v domě mohla žít, musel beránek
zemřít. Přeneseně: kdo pohlédl na beránka, ten žil. V janově evangeliu
jeden krásný obraz. Jan 3:14 Jako Mojžíš vyvýšil hada na poušti, tak
musí být vyvýšen Syn člověka, aby každý, kdo v něho věří, měl život věčný.
Kdo na toho hada pohlédl, ten byl zachráněn.
Mojžíšovi následovníci byli vykoupeni z egyptského
otroctví beránkovou krví.
Beránek byl nevinný, trpěl za něco do čeho mu nic nebylo.
Prorok Jr se přirovnal ke krotkému beránkovi vedenému
k oběti (Jr 11,19), když byl pronásledován svými nepřáteli. Hospodinův služebník
umírá jako smírná oběť za hříchy svého lidu. (Iz 53,7) Je veden jako beránek na
porážku. Svědčí svým mlčením, svou odevzdaností Bohu. Proto J před veleradou mlčel,
stejně jako před Pilátem.
Beránkova krev vykoupila Židy v Egyptě ze smrti.
J Krev vykupuje každého z nás z otroctví.
Ve sv. VP nejsme jen ti, kdo se účastní svatých obřadů,
ale jsme ti, kdo přijímají tělo a krev JK, zdroj věčného života. (1K 10,16).
Spolu s ostatními věřícími tvoříme jediné tělo – připojujeme se k této
oběti, máme na ní podíl (1 Korintským 10:16 Není kalich požehnání, za
nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově? A není chléb, který lámeme, účastí na těle
Kristově?
17 Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno tělo,
neboť všichni máme podíl na jednom chlebu.)
Děti
Jaké podobenství říká J o oběti?
Kdo miluje svůj život, ztratí jej.
Odpověď zní nesmyslně: Právě ten, kdo „miluje svůj život“,
to znamená, kdo si ho chce uchovat za každých okolností a neumí se od sebe
oprostit, jej ztratí. Vlastní, naplněný život nenalezne.
Podle Ježíše není lpění na životě tou největší hodnotou.
Někdy je třeba tento život obětovat.
Ale kdybyste se mě zeptali kdy a jak, tak vám radit
nebudu. Řeknu vám jiné podobenství, které také sám J o sobě použil. Víte co se
stane se semínkem, když začne klíčit?
Umře. Kdyby lpělo na svém životě, nikdy by nevyrostl
strom.
Dospělí
Každý, kdo se s Beránkem vydá na životní cestu služby, - čili
obětuje život – obětuje čas – který by mohl strávit v radovánkách, hrách,
cestování, zajímavé práci atd..., bude mít podíl na jeho údělu ve smrti i v životě.
Takové následování dokonce spojí s Ježíšem natolik, že i ten, kdo ho následuje,
bude tam, kde je Ježíš.
To, že J vstal prvního dne po sobotě z mrtvých, pro
nás znamená, že – Bůh J oběť přijal.
Že J oběť měla kosmický smysl. To, že J sedí po pravici
Boží znamená pro nás, že máme u Hospodina mocného přímluvce – jak to stojí u
Pavla (Římanům 8:34 Vždyť Kristus Ježíš, který zemřel a který byl vzkříšen,
je na pravici Boží a přimlouvá se za nás! 35 Kdo nás odloučí od lásky
Kristovy? Snad soužení nebo úzkost, pronásledování nebo hlad, bída, nebezpečí
nebo meč?)
J vzkříšení znamená, že od lásky Kristovy nás nic nemůže
odloučit.
Pane, za chvíli budeme společně účastni sv. VP
Večeři, jejíž předobraz je beránkův hod,
krev beránka, tělo beránka,
naše večeře je znamením tvé přítomnosti,
tvé oběti i tvého vzkříšení.
Děkujeme ti Pane za tyto dary a dej, abychom
v jejich síle dokázali vidět svět proměněnýma očima.
Amen.
Píseň
324s Šly z rána ke hrobu
Vyznání víry
písní č. 152
Ustanovení podle Mk
Marek 14:22 Když
jedli, vzal chléb, požehnal. lámal a dával jim se slovy: "Vezměte, toto
jest mé tělo."
23 Pak vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a pili
z něho všichni.
24 A řekl jim: "Toto jest má krev, která zpečeťuje
smlouvu a prolévá se za mnohé.
25 Amen, pravím vám, že nebudu již píti z plodu
vinné révy až do toho dne, kdy budu píti nový kalich v Božím království."
Poslání
2 Korintským 5:17 Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je staré,
pominulo, hle, je tu nové!18 To všecko
je z Boha, který nás smířil sám se sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom
sloužili tomuto smíření. 19 Neboť v
Kristu Bůh usmířil svět se sebou. Nepočítá lidem jejich provinění a nám uložil
zvěstovat toto smíření.
Požehnání
Numeri 6:24
Přijměte Boží požehnání: Hospodin ať ti žehná a chrání tě,
Hospodin ať rozjasní nad tebou svou tvář a je ti milostiv, Hospodin ať obrátí k
tobě svou tvář a obdaří tě pokojem. Jděte ve jménu Páně!
Píseň
336, Slavné Kristovo Vzkříšení, sloky 7-11