První čtení
Dt 4,1-2.6-8
Druhé čtení
Mk 7,1-8.14-15.21-23
Kázání
Dnešní čtení nám připomíná, jakým způsobem se
následování Krista může stávat cestou. Lidé žijící mimo křesťanské církve,
společenství, mají často pocit, že křesťanství je změť pouček a dogmat, která
vedou jen k slepému následování a nakonec ke zlu.
Zrovna nedávno jsem si koupil jednu knihu o
buddhismu a v úvodu se znalec buddhismu pokoušel vysvětlit výhody
buddhismu oproti křesťanství. Bohužel – jak to tak bývá – specialista na
buddhismus jaksi nestíhá už být specialistou na křesťanství – a věty, kterými
se snažil vystihnout současné křesťanství nevystihovaly nic. Tvrdí, že
v křesťanství je morálka pouze vnější záležitostí, protože nevychází
zevnitř, ale váže se na slepou víru v kanonizovaného ukřižovaného Ježíše a
v biblického Boha. Tvrdí, že Buddha naopak ukazuje, že osvobození člověka
z pout zla je pouze a jedině vnitřním poznávacím procesem, ne záležitostí
slepé víry. Buddha vidí cestu v osvobození člověka od strženosti světem stále
lačnějšího já.
Zrovna ale v těch dnešních biblických textech
čteme, že jak SZ výklad víry, tak Ježíš
nabízí také cestu osvobození, že přesně napadá typ zbožnosti, který je slepou
vírou. Ukazují také, že Bible pro nás opravdu může být cestou ke svobodě.
Ty citované věty bohužel vypovídají pouze o
vlastní představě vědce, který nezažil nikdy živé společenství křesťanů.
Z toho je mi vždycky trochu smutno, ale zároveň je to také pro mě výzva,
abych byl velmi obezřetný , když mám chuť napadat jiná náboženství, jiné
myšlenkové systémy - když vidím, jak je těžké pochopit nás, křesťany.
Člověk obecně touží po jasném vedení po cestě
víry, po cestě poznání, hledá, čeho by se chytnul.
V buddhismu nebo jiných náboženstvích je vše
jakoby jednodušší. Existují tu jasná pravidla chování, dokonce jasné stupně, po
nichž věřící stoupá k vyššímu poznání. To v různých obměněných
formách také občas v křesťanství známe, ale o tom nechci nyní mluvit.
Má Evangelium pravidla? Člověku toužícím po
přesných pravidlech stále jakoby uniká. Je příliš prosté? Je příliš náročné? Je
příliš nezachytitelné lidskou snahou všemu dát přesné hranice a rozměry? Vypadá
to tak.
Evangelium i SZ zve člověka na cestu ke svobodě,
to se praví v mnoha našich učebnicích i kázáních.
Zve na cestu ke svobodě. A to je právě ten problém. Cesta ke svobodě se
právě vyznačuje tím, že se snaží ty naše lidské mříže (které nám ale poskytují
pocit bezpečí) bourat.
Všichni víme, jak často se objevují různé hlasy,
že za komunistů se špatně nežilo. Za komunistů byla totiž jasně vymezená
pravidla.
A proto je ta biblická, Kristovská cesta taková
nezřetelná a možná i proto taková příliš prostá pro všechny hledače, kteří
chtějí objevit něco úžasného, velikého, magického. Boží nabídka svobody,
Ježíšova zvěst o BK není ani bombastická, ani magická, ani velkolepá.
Tedy ne pro znecitlivělého člověka, který je
zpitomělý z reklam, ze společensky vnuceného pocitu, že aby něco mělo
smysl, musí se to efektně prodat, musí to vypadat chytlavě, líbivě.
Jak jsme dnes slyšeli, J přináší zvěst o svobodě
Božího království do situace lidí, kteří pravidla také chtějí. A vypadá to, že
hodně. Proč po nich tolik touží? Kromě toho, co jsem řekl výše (jednodužší
pohyb ve světě) pravidla také umožňují zakrýt lež. Okázalé dodržování pravidel
vypadá na venek jako veliká zbožnost, jako veliká spravedlnost, jako veliká
moudrost. A to nás lidi zvláštně, magicky, přitahuje. Není tedy v zárodku
všech rituálních potřeb vlastně obrovská touha vyvléct se ze zodpovědnosti za
druhého člověka?
V ústech mají horoucí slova o tom, co udělají, ale
jejich srdce tíhne za jejich mrzkým ziskem... říká prorok Ezechiel...
Je potřeba všechny naše tužby po dodržování
tradice odmítnout?
J v tom dnešním čtení mluví o pokrytectví. Hypokrités
– to znamená pokrytec. Tak nazývá J ty, pro které je tradice skrýší. To slovo
také popisuje někoho, kdo hraje roli. Kdo předstírá. Popisuje také to, co se
neshoduje se skutečností.
Tradice nám umožňuje brát na sebe různé role.
Vžívat se do někoho jiného a zapomínat tak na sebe.
A teď připomenu jiný příběh, který se zachoval
v židovském pojetí a jde jakoby proti tomu dnešnímu biblickému:
Když Římané zakázali v Izraeli
učení tóře a její studium, byl rabi Akiva uvězněn za porušování zákona. Každý
den rabi Jhóšua, obchodník s obilím, velkému učiteli přinášel, co potřeboval.
Nejdůležitějším Jhóšuovým úkolem bylo zásobovat Akivu v cele vodou.
Jednoho dne strážnému přišlo na
mysl, že Jhóšua nosí Akivovi příliš mnoho vody.
„Proč nosíš tolik vody?"
zeptal se. „Chcete promáčet vězeňskou zeď, aby změkla a rabi mohl utéci?"
S těmi slovy strážný vychrstl
půl kbelíku vody na zem a nařídil Jhóšuovi: „Ode dneška přinášej jenom
tolik."
Jhóšua odnesl zbytek vody
Akivovi, který řekl: „Jhóšuo, jsem stařec. Můj I život závisí na tobě; nikomu
jinému Římané nedovolí, aby mě navštívil. Proč mi přinášíš tak málo vody?"
Rabi Jhóšua mu to vysvětlil.
Akiva řekl: „Dobrá, tak si umyju
ruce."
Ale Jhóšua se zalekl. „Rabi, to
ti bude sotva stačit na pití. Proč používáš vodu, aby ses umyl?"
„Co mám dělat?" odvětil
Akiva. „Je nám přikázáno umývat se; rabíni říkají, že přestoupení se trestá
smrtí. Mám odmítnout autoritu svých kolegů a nedbat na čistotu? To raději
zemřu."
Akiva odmítl pít, dokud Jhóšuovi
zase nebylo dovoleno přinášet dost vody, aby se mohl vězeň umývat i pít.
Když se o tom doslechli
mudrcové, prohlásili: Když je rabi Akiva tak bdělý ve vězení, jak ještě mnohem
bdělejší musel být na svobodě!"
Myslíte, že příběh je důkazem zvrhlosti fanatické
víry v zákonictví, v tradici? Je opravdu rabi Akiva opakem Ježíšovým,
jak se to někdy ohledně těchto jeho názorů říká? Nemohli bychom třeba říci, že
tento rabín trpěl, protože věřil, že Boží zákony přinášejí dobro, že člověk má
vždy odpovědnost svědčit svým životem o Božím zákonu? Boží zákony dávají
Akivovi důstojnost a vnitřní svobodu nenechat se zotročit lidskou zlobou.
Možná také tušíme, že ti, kteří se snažili J
nachytat by možná tolik odvahy neprokázali. – kdyby byli v situaci rabiho
Akivi.
A tak tento příběh spíš posiluje naši odvahu. Jak
se v tom orientovat? Je možná dobré hodnotit příběhy podle toho, kam nás
směřují. Jestli nám dodávají sílu nebo ne. Jestli nás povzbuzují.
I v tom dnešním biblickém oddíle posiluje J
naši odvahu. Odvahu jít do hloubky a hledat co nejprostší vztah k Bohu a
k bližnímu. Jít do hloubky znamená nedělat si o sobě iluze. Jít do hloubky
znamená být všímavý – k tomu, jestli náhodou ovoce, které nesu, není
zkažené. Nedělat si iluze, že moje víra je silná a pevná, když se přitom přes
den hněvám na bližního. Na manžela, na manželku, na děti, jestli závidím
sousedovi, že má dražší dům, že má nové auto. Že prosazuji svou vůli ve
společenství na úkor druhých apod. Že nejsem schopen vyslechnout názor druhého,
protože ho v zárodku odsoudím.
To všechno děláme a ještě mnoho dalšího... Co
s tím? J nás učí, že z lidského srdce vychází špatné myšlenky. Víme o
tom – tak být pozorní k sobě, všímat si vlastních špatných myšlenek. Zlé
myšlenky J uvádí na prvním místě. Naše tradice, vzorce chování, normy, to
všechno je podružné, toho všeho se chytat je k ničemu, když nejsme pozorní
ke svému srdci. Vždy je lepší udělat na venek míň práce s čistým srdcem, než
více s pýchou.
To všechno jsou a nejsou jasná pravidla. Máme
stále před sebou dvě cesty. Úzkou a širokou. Po té úzké máme zaslíbeného
průvodce.
Povstaneme k modlitbě, jako modlitbu přečtu
Ž15
Amen