Kutná Hora – 4. neděle po Zjevení Páně. 29.1. 2006 Petr Turecký
První čtení
Genesis 42:1-7
Druhé čtení
Matouš 15:21-28 – základ kázání
Kázání:
Překvapovalo mně vždycky, že někteří lidé při pohledu na nebe plné hvězd
tvrdí, že je to nezajímá.
Nejen
nekonečno nebe, ale i milost a láska jsou velmi nepochopitelné – a je spodivem,
jak někdy zůstáváme také vůči nim tvrdí. Jak jsme podivně neochotní připustit
si to, co nás obklopuje. Jeden z takových pokladů, jeden z takových
průhledů do hlubiny božího jednání s námi je příběh pohanky, neznámé
kananejské ženy. Neodehrál se někde na nebi, nebo mimo tento svět, abychom
mohli říkat, že se nás netýká.
Ježíš
je možná na útěku, odchází až do okolí Týru a Sidónu. Území, kam by pravověrný Žid nevkročil. Kolem něj víří mnoho zpráv. Je to zázračný
uzdravovatel? Lidový léčitel? Pověst o něm zasahuje i mimo území, kde žijí
pravověrní Židé.
On,
obklopen svými stoupenci, žáky, svou církví, svými nejbližšími, odchází kam by
žádný slušný věřící nešel. Země vyhlášená rozmařilostí, bohatstvím,
darebáctvím. Země předurčená dávnou historií k otroctví. A navíc, to
nejhorší, vyhlášená odpornými kultickými praktikami – chrámovou prostitucí
mužů, jímž by syn Izraele neřekl jinak, než psi.
Odchází
tam, kde bychom rozhodně nečekali úrodnou půdu pro zvěstování Božího slova. To
se přece má pěstovat, hlásat a učit tam, kde je dobře přijímáno... Možná tam
Ježíš jen utekl před nepřáteli, možná tam odešel záměrně. A právě toho využila
jedna žena z té krajiny špatné pověsti. Její původ byl naznačen přídomkem
kananejská, v J době už dávno nepoužívaným – jako bychom řekli, že byla keltka.
Dozvěděla
se o něm, že J má moc uzdravovat. Její zoufalství ji vyhnalo za ním,
pronásledovala jej. Zoufale křičela jako křičí matka, která přichází o své
dítě. Není to křik hledajícího víru, není to křik člověka zkoumajícího příčiny
vzniku světa, je to křik mateřské lásky, křik čistého zoufalství. Kde všechno
selhalo, všichni léčitelé selhali. Selhaly všechny peníze oné krajiny, dnes
bychom mohli říci, všechny reklamní triky, hodnoty pocházející
z vychloubání majetkem. Nebo také neměla peníze na nejnovější léčebné
postupy a léky? Její dcera je zasažena zlým duchem, démonem, ďábelstvím.
Tento
typ nemoci přímo souvisel s poměry v oné krajině. I naše společnost
plodí mnoho nemocí. Alkoholismus, drogy, různé druhy neuróz, touha po zabíjení
času nesmyslnou činností, po sebeuspokojení na prvém místě. Ďábelství to je
toto všechno – nemoci nás všech sdílíme – v různých podobách. Nemocní léčí
nemocné? Kenaan ponechaný Kenaanu?
Z pouhé
zvěsti pochopila ta žena, že jediná naděje se nějak spojuje s tímto mužem,
s Ježíšem. Tato naděje nijak nesouvisí s Kenaanem.
Smiluj se nade mnou, pane synu Davida! Střelná modlitba, modlitba srdce,
výkřik, za nímž už není nic dalšího.
Učedníci
– zděšení, pohoršení, jak si ta pohanka dovoluje křičet na velikého proroka,
snad Mesiáše! To je drzost! Ať si nemocní pochovávají své nemocné. My máme
přece právo dané Bohem být vyvolenými svatými a tito bezbožní - neváží si přece
správných hodnot, nejsou jako my – zkrátka ti jiní, a navíc v mnoha věcech
úspěšní – ať zůstanou a pomohou si sami. Jen ať se léčí sami.
Ona
určitě vycítila chlad a odmítnutí učedníků. Učedníci – to jsou ti, kteří tvoří
církev. To je přímá výtka nám. My jsme přece učedníci JK. I my dokážeme
odvracet tvář. Ježíš mlčí, neodpovídá – i on se odvrací od nečisté? - žena
se nevzdává. Až teprve učedníci nemohou vydržet její křik, to pohoršení, to
rušení ze svých bohulibých záležitostí, obrátí se na J.
Tak
už s ní něco udělej Pane! Třeští nám z ní hlava!
Jako
my – když utíkáme před problémy, ... jen ať se starají jiní. Koho by napadlo se
k ní sklonit a pomoci jí. Přimluvit se u J. Místo toho málem okřiknou i
jeho – aby s ní už konečně něco udělal.
Ta
žena se přesto nedala odradit. Hrůza matky, která přichází o své dítě ji
dodávala odvahu. Padla mu k nohám způsobem, který naznačoval, že se mu
zcela podřizuje. Vydává se mu na milost a nemilost.
Ježíš
ji přímo neodmítá. Vysvětluje jí, (možná s omluvou v hlase, možná jen
směrem k učedníkům), že nemůže. Nemůže jako královský syn Davidův – on má
poslání jiné. V Božím plánu totiž je nejprve spása Izraele.
Každý
z pravověrných Židů věděl, že právě s nimi byla uzavřena smlouva, že Bůh
má přednostně řešit zájmy lidu Izraele. Ježíš věděl o těchto zaslíbeních a
nedovolil si je v této chvíli překročit. Bariéra byla příliš veliká. (Sk
3.25 V tvém potomstvu budou požehnány všechny národy na zemi.' 26 Především
pro vás povolal svého služebníka a poslal ho k vám, aby vám přinesl požehnání a
odvrátil každého od jeho hříchů.") Zaslíbili to proroci. Záměr Božího
jednání byl jasný. Nejprve Izrael, potom ostatní národy. Neznamenalo to: vy
jako pohani nemáte nárok! Znamenalo to: nejprve zde bude Bůh činit milost,
pak teprve u pohanů. My máme právo jako první. V tomto smyslu se J
přesně držel „politické linie své strany“.
Izrael
má přednost. Prvně pán, potom pes. Jasná odpověď. Evangelium bude hlásáno
nejprve dětem Izraele.
Ona
se nevzdává, nevzdává se boje o život své dcery. Ne o sebe, ale o ni bojuje.
Možná boj pro druhé dokáže z člověka vypáčit ještě více síly. Dokáže se
přít s J. To je neuvěřitelná síla. Je to také zápas o rozšíření evangelia
mimo Izrael. O prolomení bariér mezi Izraelem – čistým a pohany – nečistými.
Čteme-li
o Abrahámovi, který se přel o záchranu Sodomy, může nám ten příběh připadat
příliš starý a vzdálený. Tady ne, tady jde o záchranu dítěte. Tady se také
bojuje se samotným Bohem. Ne přímo. Ani Abraham neviděl Hospodinu do tváře
přímo. Ježíš zde není Bůh na nebesích.
Ale
co je nejdůležitější – bortí se tu základy všech zkostnatělých názorů, všech
dogmatik. S J. lze jednat. Bojovat o záchranu bližního! J se nechová jako
neměnný Bůh na nebesích. Ani jako mocichtivý
despota.. Ten by ženu nechal jistě zbičovat nebo něco podobného. Žena se
odvažuje odporovat! Hájí své právo na život, na život své dcery. Bere J za
slovo a nutí mu svou verzi. Pokorně a tak s velkou odvahou a sebezapřením
uznává, že záchrana její dcery, její země není na prvním místě. To vyžaduje
obrovské sebezapření.
Nachytala
J ve slovní disputaci! Také tak by se to dalo nazva a
také tak to nazval a obdivoval M. Luther, který na
tento text také kázal. I psi přece jí zbytky jídel spadlých ze stolu jejich
pánů! J se neurazil, že si dovoluje mu odporovat, ani před ní neutekl.
Mohlo
mu táhnout hlavou rčení, které zaznělo také v sedmé kapitole: Nedávejte
psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás.
Naopak
se velice podivil. Takové slovo údivu „Ó“ (v ČEPu
nepřeloženo) se v evangeliích téměř neobjevuje. Byl přemožen. Pohankou,
barbarkou, ženou nižší kasty.
A
J její odvahu nazval vírou. Zde je dobře vidět jak rozdílné může být pojetí
víry. Představy – co může být víra. Víra je odvaha bojovat, i když to předem
nemá smysl. Kdyby žena neměla tuto víru, dcera by zůstala nemocná. Ale víra je
také uznat, že J přináší naději a uzdravení a ne nějaká kananejská magie, její
víra je také pokorou – uznává, že evangelium je zvěstováno nejprve v Izraeli.
Její
víra je boj za druhého člověka. Ó ženo, veliká tvoje víra. Staň se ti, jak
chceš. staň se jak chceš. Staň se – to je něco naprosto nového. To je nový
počátek. Jako na počátku Boží slovo mělo stvořitelskou moc, tak nyní Ježíšovo
opět tvoří – spolutvoří s vírou té ženy. Je tu nový počátek. Pohanská žena
vybojovala pro svou dceru, pro nás, nový počátek. Víra stojí na počátku
stvoření.
Pohanská
žena ukazuje pravověrným, nám učedníkům, co je zapotřebí.
Byl
to příběh o tom, že když budeme J usilovně prosit, tak naše problémy budou
zázračně vyřešeny? Obávám se, že ne. Tento příběh není návodem, jak si udělat
z modlitby pojistku na naše přání. Modlitba a prosba není automat na boží
milosrdenství. Tento příběh je o tom, že každý člověk má možnost začít znovu ať
se nachází kdekoli a v jakékoli situaci. Ukazuje, že my jako učedníci
nemáme žádné právo být první u zdroje, pokud nebudeme dostatečně vnímaví
k těm druhým. Pravá víra, pravý vztah k Bohu se může objevit kdekoli
a naprosto nečekaně. Na začátku jsem mluvil o nekonečném nebi, o
nesamozřejmosti této skutečnosti. Ani učedníci v tomto příběhu nečekali
nic nového. A přitom se stali svědky nového začátku. Evangelium nezůstane jen
dětem Izraele.
Kananejská
žena nám ukázala, že tu je někdo, v kom máme naději a zastání. Že tu nejsme
sami, že tu je někdo, kdo přináší skutečné uzdravení.
Veliký
je Hospodin, který nám připravuje takové divy. Veliký je Hospodin, který nám
dává svobodu spolehnout se na něj celou svou silou, celou svou myslí, celým
svým srdcem!
Amen.