Kutná Hora 16.7.06 Patnáctá neděle v mezidobí Petr Turecký
První
čtení
Dt
30,9-15
Druhé
čtení
1P
4-7_11-5-8_11
V každé
době je konec blízko. Bible je plná podobných výroků takové naléhavosti -
Ž
85,12 Ze země vyraší pravda, z nebe bude shlížet spravedlnost.
Ž119:96
Vidím, že vše spěje k svému konci, přikázání tvé má nekonečný prostor.
V dnešním oddíle čteme, že konec je blízko,
doslova: konec se přiblížil. To zní podobně jako (Matouš 4:17 Od té
chvíle začal Ježíš kázat: "Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království
nebeské.")
Bible velice často mluví naléhavě. Konec je vždycky
blízko. Kolik jen známe podobenství na toto téma: Podobenství o družičkách,
(Mt 25:10 Ale zatímco šly kupovat, přišel
ženich, a které byly připraveny, vešly s ním na svatbu; a dveře byly zavřeny.
11 Potom přišly i ty ostatní družičky a prosily: `Pane, pane, otevři
nám!´ Ale on odpověděl: `Amen, pravím vám, neznám vás.´ 13 Bděte
tedy, protože neznáte den ani hodinu.)
Nebo časté J výzvy k bdělosti:
Mk 13:32 O
onom dni či hodině neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn, jenom Otec. Mějte
se na pozoru, neboť nevíte, kdy ten čas přijde. Jako člověk, který je na
cestách: než opustil svůj dům, dal každému služebníku odpovědnost za jeho práci
a vrátnému nařídil, aby bděl. Bděte tedy, neboť nevíte, kdy pán domu přijde,
zda večer, či o půlnoci, nebo za kuropění, nebo ráno; aby vás nenalezl spící, až znenadání přijde.
Co vám říkám, říkám všem: Bděte!"
Největší naléhavosti dosáhla tato výzva
v Getsemane:
(Mk 14:37 Přišel
k učedníkům a zastihl je v spánku. Řekl Petrovi: "Šimone, ty spíš?
Nedokázal jsi jedinou hodinu bdít? 38 Bděte a modlete se, abyste
neupadli do pokušení. Váš duch je odhodlán, ale tělo slabé.")
Ježíš
často říká
(Lk 21:36 Buďte
bdělí a proste v každý čas, abyste měli sílu uniknout všemu tomu, co se bude
dít, a mohli stanout před Synem člověka.")
Proč
je toto bdění tak důležité?
Člověk
nemá bdít jen kvůli sobě, ale také pro druhé. Toto bdění znamená také
připravenost druhému člověku pomoci. Toto bdění znamená především být připraven
k lásce pro druhého člověka. Být připraven k modlitbám za druhé.
Jde
tu o celkový životní postoj. Chováme se podle toho, jak jsme vnitřně naladěni.
Bdělost,
připravenost je přímo úměrná vnitřní svobodě člověka.
Jaká
je ta svoboda vycházející z vnitřní pohotovosti, z vnitřní bdělosti?
V mnoha
náboženských tradicích se říkají podobná slova: všechno co děláš, dělej jako by
ti tvá vlastní smrt byla stále za zády. Tvé činy pak získají lehkost,
odpoutanost.
Tomu
stojí velice blízko slova z Ž 121:5 Hospodin je tvůj ochránce, Hospodin
je ti stínem po pravici. (četli jsme je na začátku dnešních bohoslužeb)
Člověk,
který si je opravdu vědom svého postavení na zemi (ne ten, který s každým
uléháním plánuje už na další dny co všechno má udělat, ten, kdo vlastně
automaticky počítá s tím, že druhý den bude zase svítit slunce, že se určitě
probudí, že vše bude určitě na stejném místě, jako dnes; ten kdo není schopen
připustit ve své mysli nějakou změnu), člověk, který si je opravdu vědom, že
Hospodin je ti stínem po pravici, je svobodný od světa.
Svobodný,
protože ví, že mu nic nepatří, že vše dostal. S velikou jistotou ví, že je
jen poutníkem tady na zemi a že to všechno je pomíjivé. Tato svoboda není
vydobytá jednou pro vždy. Tato svoboda se musí neustále vybojovávat, prohlubovat.
Je
svoboden k tomu, aby zkoušel s veškerou vervou stavět BK.
Ví,
že nemá co ztratit, nemusí se strachovat o svůj obraz v očích druhých,
nemusí se bát, že ho někdo nazve bláznem. Nemusí se strachovat o své bohatství,
protože mu na něm nezáleží. Ví totiž, že je mu Hospodin po pravici / konec je
blízko.
K tomu
se váže i jeden výklad slavného chasidského mistra rabiho Nachmana. Popisuje jakou
cestou se otevírat Bohu:
Nejdůležitější
je zredukovat všechny osobní charakterové vlastnosti, až úplně ztratí význam.
Soustřeď
se nejprve na jednu charakterovou vlastnost, až zcela zmizí. Postupuj tak s
další charakterovou vlastností, až ani ta nebude existovat. Pokračuj stejně se
všemi charakterovými vlastnostmi, až se dočista rozplynou. V míře, v jaké
rozpouštíš své charakterové vlastnosti, bude se ti zjevovat a osvětlovat tě
Boží sláva. Nejdůležitější součást božského Světla je jeho sláva, jak stojí
psáno: „Země zářila jeho slávou." (Ezechiel 43,2)(....) Podle toho, jak
hluboce vězíš v nějakém pocitu nebo žádosti, vytváří se vždy v božském Světle
stín a část Světla je překryta. Pokud ale část svých pocitů a žádostí
rozpustíš, odstraníš tak stín a božské Světlo se zviditelní. Podaří-li se ti
stín rozptýlit do poslední částečky, zjeví se sláva Boží celé Zemi. Nic už
nebude zakrývat Světlo a v tom spočívá význam verše: „Celá země je plná jeho
slávy." (Izajáš 6,3) (Z knihy:
Slova rabiho nachmana / Chasidské příběhy, Vyšehrad, 2000.str. 57)
Být
bdělý znamená také připravenost obětovat ze svých zvyků, něco ze sebe sama, aby
mohla skrze nás svítit Hospodinova sláva. To je bdělost v podání rabína
Nachmana z Braclavi.
Být
bdělý znamená mít sílu umenšovat se pro druhého člověka.
Proč
se člověk uráží? Protože chrání své já. Člověk, který očekává blížící se konec
nemá čas na urážky. A naopak: kdo ví, že Hospodin mu stojí za zády, nemá proč
by se urážel.
Být
bdělý znamená mít sílu k proměně pocitů sebelítosti, nebo uraženosti
směrem k starosti o druhé.
Když
se člověk takto osvobodí, řekl by někdo: zbude na dně smrt, deprese, odcizení?
Myslím, že ne. Věřím, že na dně věřící člověk najde lásku. Ale, snadněji ji tam
najde ten, který ji tam chce nalézt.
A
zase, zde v tomto dnešním textu i v mnohých jiných čteme:
Mějte
vytrvalou lásku jedni k druhým.
Ta věta jakoby mezi řádky říká, že tu lásku máme vydobýt i tam, kde se nám zdá,
že není. Že si ji máme zachovat v srdci i v situacích, kdy bychom
nejraději nebyli. Jakoby bylo na nás abychom nesli Kristovu pochodeň dále –
navzdory tomu, že všichni křičí, že je to nesmysl. Navzdory tomu, že se lidé
všech dob a ras snaží skutečnou Boží lásku zadupávat, ničit, zabíjet. A ona
vstává neustále k novému životu. Abychom tuto lásku mohli vydobýt tam, kde
se zdá, že není, je nutné být připraveni, být bdělí.
Evangelisté
a jejich následovníci pevně věří, že naše budoucnost je v Kristu. Že to je
on, kdo stojí na úplném konci. To je křesťanská naděje. Není tam nicota, není
tam smrt, která by vše zmařila, ale Kristus.
Máme
být účastni na tomto Božím zápase, máme lásku vydobývat za každou cenu, protože
jsme v Kristu svobodní a protože jen tak můžeme skutečně naplňovat naše
lidství. A to se nám bude dařit, když se budeme udržovat v bdělosti.
Pomocí
bdělosti, pomocí připravenosti vycházíme vstříc Kristově svobodě, lásce. Každý
z nás se na této lásce může podílet. Každý z nás tím, co zrovna umí,
ať se kolikrát zdá, že to jsou věci sebemenší.
Láska
je jedinou věcí, na níž doopravdy záleží , je to také pouto, které nás svazuje
s budoucností. S budoucím dokonáním.
(Na
konci všeho je láska. 1 Korintským 13:8
Láska nikdy nezanikne. Proroctví - to pomine; jazyky - ty ustanou;
poznání - to bude překonáno. Koloským 3:14 Především však mějte lásku, která všechno
spojuje k dokonalosti. A ve vašem srdci ať vládne mír Kristův, k němuž jste
byli povoláni v jedno společné tělo. A buďte vděčni.)
Závěrečný
oddíl připomíná ještě jeden důležitý bod, který se váže k bdělosti.
Náš
protivník je ďábel, který obchází jako lev řvoucí. Křičí a Hospodinův tichý
hlas slyšet není.
Pokouší
stejně nás jako pokoušel Ježíše na poušti.
Ďábel
ztělesňuje to, co už jsme zmínili na začátku.
Nechává
nás myslet si, že naše vlastní blaho je to nejdůležitější, že vůle k moci
je tou jedinou a skutečnou silou hýbající světem, že ten kdo má moc, je
v právu (jak se zpívá J. Nohavica). Podvědomě nás nutí chovat se, jako
bychom byli nesmrtelní, když vytrvale ve skrytu duše počítáme s každým
dalším ránem. Nutí nás myslet si, že Bůh nám své dary života musí dávat. Lev
řvoucí hledá, koho by pohltil. Nutí nás myslet si, že se nemusíme o druhé
starat, že si na vše vystačíme sami, že Boha nepotřebujeme – jednoznačně řečeno
– nutí nám duchovní smrt. (Opak oné bdělosti)
Vzepřete
se mu, zakotveni ve víře a pamatujte, že vaši bratři všude ve světě procházejí
týmž utrpením jako vy. V tomto
zápase nejsme sami, mnoho lidí stejných, stejně věřících jako my, prochází
takovýmito zápasy. Vědomí, že nejsme sami, vědomí kam se má obracet náš zápas,
naše obrana, to je dar, to je naše výhoda oproti chaosu a marnosti života bez
víry, který není zacílený žádným směrem. Bůh nás volá na cestu, která nevede do
prázdna, ale do věčné slávy. Proti této slávě je naše současné soužení a utrpení
krátké. Apoštolové věří, že Bůh člověka, jež doufá v Krista znovu posílí a
postaví na pevný základ.
Závěr
listu tak chce mocným způsobem posílit člověka, který prochází utrpením,
nejistotou, útlakem všeho druhu.
Poslání
prvního listu Petrova je tedy posílit nás a tak bychom ho měli číst. Když nám
bude úzko, můžeme s důvěrou sáhnout po tomto listu i dnes a čerpat
z jeho obrovské vnitřní jistoty a síly. Učit se víře v něm
popisované.
Ž
57:3 Volám k Bohu Nejvyššímu, k Bohu, jenž za mě dokončí zápas.