JINDŘICH BOŠKA
Boška,
Jindřich, 12.1. 1931 Vlachovo Březí (okres Prachatice). Původní povolání malíř
písma. Od 1955 žije v Jihlavě, 1970-91 jevištní výtvarník Horáckého divadla.
Člen TTklubu. - Raná tvorba (1944-55) realistická, 1955-62 údobí expresivní
barevné i formové proměny vnímaného, zjednodušování tvarů, nalézání nových
výtv. obsahů. Od 1963 ustalování vlastního názoru, netradiční technologie
(práce se šablonami, alchymáže, koláže). Postupně se prosazuje geometrická
organizace ploch, lyrizovaná technologickými vlastnostmi zvolené metody.
Skladba postupně stále důsledněji vychází z ornamentálních prvků, důležitou
inspirací je užívání ornamentálních šablon jako východiska reliéfních obrazů i
tisků.
V 2. pol.
60. let představuje Boškova práce s ornamentem svébytný příspěvek dobovému
konkretistickému programu. Vznikají i první plastiky a objekty, jejichž
východiskem je geometrický útvar a ornamentální řazení elementů. Po 1970 skoro
v izolaci dál rozvíjí svůj program ornamentální geometrie, a to jak směrem k
minimalizující oproštěnosti forem (např. v bílých reliéfech), tak ke skladbě
složitých řazení geometrických elementů (malby, monotypy, tisky). Alchymáž
chápe zcela jinak než její objevitel Lad. Novák, totiž jako určitou barevnou
strukturu, kterou lze podřídit geometrické skladbě. Některé reliéfy mají
charakter architektonů. Boškův zájem o zhodnocení ornamentu v 60. a 70. letech
ojedinělý; v 80. letech se stává ornament objektem zájmu představitelů mladé
generace (P. Kvíčala).
Jiří
Valoch, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění.
Pochází ze
slavného rodu malířů z Vlachova Březí. Prošel si figurativní a expresívní
fází jako F. Dörfl. Arsén Pohribný připomíná jeho spojitost s novou
figurací, abstraktním expresionismem, alchymážemi. Koncem
sedmdesátých let se více přiklání k ornamentalismu a dále jej rozvíjí. Dle
Pohribného patří J. Boška k průkopníkům ornamentální abstrakce. Jeho
příklon je >>vědomý a
radikální<<. Využil totiž šablon ze zkušeností z otcovské dílny.
Pozvedl je však nad jejich dekorativní podružnou úroveň.
Boška a Klub konkrétistů
Klub
konkrétistů /KK/ byl založen v roce 1967. Stal se útočištěm solidarity pro
třicítku experimentujících samotářů, rozptýlených po celé republice.
Nastupující autoři hledali jasná řešení a jistoty v opozici proti lokálnímu
šlendriánu a provinčnosti. „Konkrétem rozumíme nově stvořený předmět čistých
forem uznávající vytváření v geometrickém a organickém stylu. Rozšiřujeme své
pojetí o tvorbu kinetických a světelných konkrétu a prostředí, o návrhy sériově
vyrobitelné, o tvorbu z grafémů a fonémů. Proto Klub konkrétistů usiluje o
spolupráci výtvarníků, architektů, básníků, filmařů a hudebníků. Klub
konkrétistů nehodlá stavět svou existenci na plnění dogmatických regulí, nýbrž
na permanentním mnohovrstevném dialogu. Skupiny vznikají a rozcházejí se.
Důležité je, aby nesly jistou fázi myšlenky, aby ji po nějaký čas obohacovaly
novými náboji a ovlivnily tak její zdvih. Tento přínos je tím hlavním a toliko
on opodstatní méně či více existenci Klubu konkrétistů". Program a
kolektivní usilování Klubu pomohlo některým nalézt východisko v dobovém zmatku,
jiným poskytlo tvůrčí impulzy a potvrdilo aktuální platnost jejich úsilí.
Skupinové výstavy KK se také stávaly startovní plochou k jejich osobní umělecké
kariéře.
Pro
charakterizování situace a pro svébytné postupy a vynálezy bude totiž třeba
nalézt označující neologismy, jak už se stalo v případě Bieleckého gravitabilů,
zrcadlících textur Klimové, Kratinových variabilů, předněných monotypů Dörfla a
Chatrného nebo Boškových papirexů a šablonových alchymáží…. Hledáním jistot a dokonalosti řádů se KK
dostává do opozice panujícímu ne - řádu, do postavení protioficiálního.
Jeho vystoupení znamenala několikanásobnou kulturní kritiku, a to jak
provincionalismu, tak i manipulací pragocentristů. Zánik Klubu lze tedy
přičítat okupaci a bezohledné normalizaci, avšak nezapomínejme, že mu
předcházely rozkladné úmysly i v Klubu samém. Klub konkrétistů zanikl v
momentě, když už měl na dosah stát se natrvalo aktivní součástí československé
kultury. Široká platforma Klubu se rozpadla nikoliv díky potřebě kvalitativní
selekce, ale z důvodů mnohem horšího, pod hrubým vnějším nátlakem ideologickým
a politickým. Zánik Klubu v roce 1971 umělecky přežily dvě desítky bývalých
členů, šest z nich v zahraničí…. V jihlavské izolaci pracovali velmi intenzivně
Jindřich Boška a František Dörfl. Boškovým
východiskem byl vždy ornament, podřizovaný geometrické skladbě, ale zároveň
aktualizovaný jako potencionální téma výtvarného díla. Dál rozvíjel techniku
alchymáže, která mu dovolovala proměňovat matérii tištěného obrázku do nové
struktury, věnoval se kresbám, malbám i trojrozměrným realizacím. Velice zajímavé reliéfní skladby,
vycházející ze vztahů různých trojrozměrných geometrických prvků v ploše,
nabývají povahy jakýchsi architektonů....
Nakolik
aktivita Klubu konkrétistů připravila půdu nové vlně geometrismu u nás v letech
1988 - 1993? K dnešním šedesátníkům se tam připojila i řada mladých autorů, jež
konkrétismus oslovil natolik, že se rozhodli jeho principy nést do 21 .století.
Upraveno podle Arséna Pohribného a
Jiřího Valocha
Několik údajů
z knihy: Páni malíři, Ludmila Klukanová, Jihlava 2007:
Děd Jan
Boška i otec Jindřich Boška patřili za první republiky k uznávaným malířům
ve Vlachově Březí. Zejm. Dokázali vypracovat výpravné kulisy pro divadlo, dokonce i nejslavnější
cirkusy té doby (Kludský, Berousek; kolotočové společnosti Dubského, Kočky,
Largona) si v jejich rodinné firmě nechávali malovat opony nebo i větší
objednávky.
Mezi
objednavatele patřila i rodina loutkáře Matěje Kopeckého.
Děd i otec
vyučovali umělecké techniky také na živnostenské škole, kterou děd
spoluzakládal. Děd vyučoval řezbářství, pozlacovačství, dekoratérství, řemeslo
písmomalířské. (To vše se v mládí vyučil k malířství pokojů).
Jindřich se
učil u svého otce. Také ale u malíře Václava Boukala, který se zase učil u
Vlastimila Rady. Boukal učil J. Bošku základům kresby a malby.
O TECHNIKÁCH, KTERÉ SE JINDŘICH
BOŠKA UČIL V RODINNÉ DÍLNĚ
J. Boška
uměl hodně z toho, co znal otec, ať to bylo o druzích a kvalitách barev
dodávaných v prášku, které byly jen pro dekorace a nástěnné malby, i o jiných
jako kremžská běloba, co se prodávala v kilových kusech, a ty se pak musely
strouhat, přesívat, třít kamenem o kámen stejně jako v hranolkách dodávaná
pařížská modř či van Dyckova hněď z homolí, ať to bylo o míchání barev a umění
je zkoušet a potom uchovávat.
„Otec měl
takovou nádobku s víčkem, vypadala jako naběračka. Do ní dal okr a strčil do
kamen. Za nějakou dobu to vyndal, a když okr zůstal červený, byla ta barva
zaručená. To se stávalo s okry z Francie, ale z některých neměl otec radost. To
když z nich v nádobce zbyl jenom popel."
Opět to
navozovalo asociace na středověké dílny malířů, z nichž se staleté zkušenosti
uchovávaly vychováváním vždy nových mistrů.
„Ty barvy z
prášků, ty se třít nemusely, ale zase pro ně bylo zapotřebí pojidlo. Dělali
jsme je z klovatiny, arabské gumy, dextrinu, světlého klihu, pak se tam
přidával vaječný žloutek, ricinový olej a trochu octa. To aby se barvy
nekazily. Musely taky něco vydržet."
K
malířskému řemeslu Bošků patřilo umět si vybrat správnou paletu podle zakázky,
na níž se pracovalo, stejně tak štětce, které se nechávaly dělat na míru z
prasečích a kancích štětin. Na jemnější práce se používaly štětce kuní. V dílně
se připravovaly pauzy, když se malovalo v kostelech, Sádrovalo se tu dřevo a
vyřezávaly šablony.
„Ty šablony
se připravovaly pro malíře pokojů, a než se začaly vyřezávat z velkých čtvrtek
papírů, musely se ty čtvrtky nejdřív natírat olejovou barvou, pak se na ně
přenášel návrh, většinou to byly návrhy otcovy, a to se dělalo také pauzou. K
vyřezávání byly ostré nože knajpy a kovové průbojníky. Podle toho, kolik měl
vzor barev, tolik muselo být šablon, a ještě se každý vzor hned vyřezával
trojmo. Malíři jich hodně zničili. To všechno se takto dělalo, než začali
používat váleček se vzorem."
Musel jich
hodně vyřezat, když se mu na vrcholu jeho mistrovství staly až posedlým
námětem. Když mu pronikly do jeho tvorby. A jak se při tom tvářily!
Jak by ne?
Šablona měla přece vždy pravdu.
Stála v
jeho letech učedníka jako přísná ředitelka světa.
Její
vyřezané a vykroužené cesty nesnášely námitek. Až k věčnosti vedly její
přesnosti tvarů. Jednou daných. Vedly k ustáleným vodám návyku z vděčnosti.
Zvyku.
O ABSTRAKCI
Prastaré
obrazce ležící v nevědomí se neodbytně probouzejí na světlo. A malířova duše se
jich zmocňuje se vší silou svého talentu. Není v něm jen jasnozření v
dokonalosti tvarů, ale z hlubiny se šíří kola jistoty ve spojení s kosmem.
Naléhavě se mu prosazuje do tvorby.
Jako by to
věčný vděčný ornament očekával. Stále je v něm plápolání pravěkého ohně, útěk
utíkajících nohou, každý den nad hlavou slunce, příliš rychlá voda a znak k
zahánění démona. Vzkazy ze zvířecí kosti, vzkazy z nitra země a skal, zapsané
do DNA z lovce na syna. Ze syna na věky věků.
Jindrovy
zápasy i hry s ornamenty ukazovaly na nový malířský terén. Čekal novum také u
grafiky?
Jistěže.
Sám o této
své technice napsal, že grafiku vytisklou ze šablony jako monotyp využíval
rozstříháním a skládáním různých tvarů pro tisk různobarevných geometrií. „Tím
vším vznikaly kouzelné tvary."
V roce
sedmdesát za ni obdržel v Barceloně na IX. Přemi internacional Joan Miró 2.
cenu.
A to soutěž
obesílali výtvarníci z celého světa!
Podle
dispozic směl poslat každý jen jedinou svou práci. Že byla mezi těmi tisíci
grafikami vybrána Jindrova jako druhá nejlepší, je mimořádný úspěch a velké ocenění.
„Dozvěděl
jsem se to tenkrát v noci. Byly ale dvě hodiny. Najednou zvonek, říkám si, to
někdo umřel. Letím po schodech dolů, bydleli jsme tenkrát ještě pod náměstím,
odemknu a on tam listonoš. Že mi nese telegram ze Španělska. Telegrafovali, že
mám tu cenu. Medaile pak přišla v balíčku."
Jindra i
Franta (Dörfl) nebyli také už ve výtvarném světě žádnými nováčky. V šedesátých
letech se zúčastňovali výstav konkrétistů po celé Evropě, dál vystavovali v
Barceloně na Přemi Joana Miró a zúčastňovali se výstav Amici del Poměro v
Miláně. Oba získávali ocenění.
Do roku
2001 měl Jindra z Milána osm medailí.
Byl to
zázrak, že v sedmdesátých a osmdesátých letech mohli obesílat světové
zahraniční výstavy.
„Jak se to
vezme. Mě kvůli tomu estébáci vyslýchali pět hodin. Všechny papíry chtěli,
pozvánky a tak. Ty jsem měl v bytě, v aťáku a v druhým taky. Ten byl malinký,
ale měl všechno příslušenství, v tom starým jsme se museli obejít bez něho. A
pořád, jak jsem se dozvěděl o výstavě, to bylo to Španělsko, jak to posílám a
jestli znám třebíčskýho Ladislava Nováka a pár ještě jinejch. On Láďa Novák
dostal taky 2. cenu Joana Miró. Už někdy v šedesátým sedmým nebo osmým.
[ukázka z
knihy: Páni malíři, Ludmila Klukanová, Jihlava 2007]